PUNK '80 - MÁSODIK MOHÁCSI VÉSZ - Boldog punk napok egy baranyai kisvárosban VÍRUS, ELYSIUM 2. RÉSZ - Hüfner Kornél


Ha Mohácsról, a déli határ mellett fekvő Duna menti kisvárosról hallunk, sok minden eszünkbe juthat a mohácsi csatától kezdve a busójárásig, azt viszont még a magyar punk történelemének legnagyobb ismerői sem sejtik, milyen virágzó zenei élet zajlott itt a 80-as évek elejétől. Akár a zenekarok számát, akár a punkok, vagy punkzenét kedvelők számát nézzük, ez a baranyai régió kiegészülve Szekszárddal fontos szerepet játszott a 80-as magyar punk történelemben.









A sztorit rendhagyó módon a közepén kezdjük a Vírus és Elysium zenekarokkal, amelyekről a legtöbb kép és hanganyag maradt fenn. A korszak egyik ismert figurája Zentai "Lapát" Attila, aki mindkét zenekarban alapítótag volt, de országos ismertséget csak pár évvel később az Üldözési Mániával, majd több skin zenekarával szerzett. Sajnos betegsége miatt egyelőre nem tud hosszabban mesélni, de sokat segített az interjúk elkészítésében. Másodikként a basszusgitáros Hüfner Kornél próbál visszaemlékezni az egykori eseményekre.


Kolera: Kezdjük akkor a sztori elején.

Kornél: Ez még az általános iskolában kezdődött hetedik, nyolcadik osztály. Mohácson szinte mindenki rocker volt vagy punk, az egy-két évvel idősebb korosztály mind ilyen zenéket hallgattak
és akkor én is hallgattam ezeket, aztán jöttek a jugó punkzenék, az volt közelebb.

Kolera: Át is mentetek Jugóba, vagy valakinek megvolt és átvettétek?

Kornél: Az volt igen, innen onnan megvolt valakinek és átvettük. Aztán volt egy-két kezdetleges punkzenekar az Andaxin pl.

Kolera: De őket te nem láttad?

Kornél: Csak hallottam róluk, sőt egy számukat játszottuk is.

Kolera: Melyik volt az ő számuk?

Kornél: "A dobos azért is verte a bőrőket."
"Punkbandába álltunk, elkezdtünk zenélni, erre aztán később balhé kezdett lenni, az első koncerten kifütyültek minket, de a dobos azért is verte a bőrőket."
Kazettákra mindig felvettük a próbákat, volt összesen 3-4 koncertünk.

Kolera: A bólyi koncertre emlékszel?

Kornél: Az nagyon szar volt, olyan gitárom volt képzeld, hogy a zsinórja tucheles volt és az is ki volt fordulva.

Kolera: Hogy került oda a koncert? Ki szervezte?

Kornél: Volt ott egy Tégla klub nevű hely, volt Bólyban egy rockzenekar, nem metálosok, ilyen rock, most már nem emlékszem, hogy kerültünk oda, gondolom hogy legyen még egy zenekar, más valami. Egyszer meghallgatták, azt mondták ilyen zene nem kell nekünk, nem kell ez senkinek.
Volt még Székelyszabar, ott van egy nagy parkerdő, ez már az Elysium volt. Ez a koncert nyáron volt, tele volt a parkerdő és rendezvények voltak és a végén volt egy rockzenekar, azt hiszem a Magic Ship, vagy ilyesmi és úgy volt, hogy mi is játszhatunk egyet.
Tök jó felszerelés volt, aztán az emberek csak néztek milyen szövegek vannak, anyukák, apukák le voltak meredve. "Rántsd elő a tampont" meg ilyenek. és akkor jól van, elég volt hagyják abba. Nem is játszottuk végig az egészet, nem ilyenre voltak kíváncsiak.




Kolera: De ezt ki mondta, valami szervező?

Kornél: Nem, a zenekar aki játszott, Michelis János a Nemzeti Front későbbi gitárosa, csak ő általuk lehetett ott fellépni, aztán ennyi volt, bemutatkoztunk, nem kellett senkinek ez a zene.

Kolera: Ez hányadik koncertetek volt?

Kornél: Talán a harmadik? Nem tudtunk koncertezni, mert nem kellettünk sehová se, csak magunknak próbáltunk.

Kolera: Próbákon sokan voltak? Akárki bemehetett?

Kornél: Csak a haverok, de általában mindig ott voltak sokan.
Aztán mi lett a vége? Vagy anyagozás, vagy piázás. Makinál voltak a próbák, volt egy nagy kéró és egy nagy pince. Ott mindig a szomszédok hőbörögtek, hogy csendet akarnak, nem bírták. Meg ha nem próba volt dübörögtette a hülye sátán zenéit, mert azokat hallgatta, ilyen black metal. Venom volt a mániája.

Kolera: Az első felállás nem azért szűnt meg, mert ő bevonult katonának?

Kornél: Az is lehet, konkrétan nem is emlékszem rá, Lapátnak kellett hátra menni, nekik volt Mohácson egy öreg házuk és ott volt egy pince, de olyan pince hogy majdnem ránk szakadt. Ott kezdtünk Elysiumozni, akkor még az Ernő volt az énekes, a Kovács Ernő.

Kolera: Hol?

Kornél: Hát az Elysiumban.

Kolera: Ő is volt énekes?

Kornél: Ő találta ki mindkét számot, a "Nélküled akarok élni" és "A sür, a bor, a pálinka"

Kolera: Hogy került oda és meddig volt énekes?

Kornél: Nem sokáig, lehet csak az az egy, vagy két nap.
A Golyó barátnőjénél a szőlőhegyen volt egy buli és akkor ott is volt zenélés. Van egy olyan fénykép ahol én basszerozok, ő énekel.




Kolera:  A Tamás szerint közösen írtátok a szöveget.

Kornél: Úgy közösen, hogy ott voltunk öten hatan, de szerintem az egészet ő írta.
Hát a Misivel, ha tudnál beszélni, de úgyse tudsz, annak olyan szövegei voltak, csak a pia és be van fordulva és baszki ez olyan szövegeket írt te. Kemény volt nagyon, a Terrort is ő írta.

Kolera: Pestre úgy kerültetek, hogy mikor felment a Zsuzsának a bátyja, ott lakott és úgy mentetek ti is?

Kornél: A Sotár brigáddal volt a Reumás, én nem voltam annyit mint ők. Volt egy olyan újság, hogy Képes Ifjúság, amit járattam, vagyis be kellett menni érte a postára és ott voltak ilyen zenei listák, én is raktam egy külföldit, meg egy magyart, ott aztán a Nünüvel összehaverkodtunk és irogattunk egymásnak. Kovács Nándor asszem, Korcs Undor Nünü.
Na aztán egyszer felmentünk hozzájuk nekem volt jogsim, aztán felverettünk, Pest alatt lakott egy kicsivel.




Kolera:  Harasztin lakott.

Kornél: Dunaharasztiban igen, nagy piázások, volt a gyereknek egy tanyája oda kimentünk, zenélés, fülátszúrások. Aztán így mintha elvágták volna, meg is halt azt hiszem, valami papírgyárban dolgozott. Nem volt egy olyan haverkodós fajta, mikor felmentünk, akkor mindig négyen-öten, hogy legyen tele az autó.

Kolera: Trabantba hogy fértetek öten?

Kornél: Nem Trabantban, akkor volt a Szilágyi Misinek Skodája, tízszer felforrt a víz benne Pestig

Kolera: De volt Trabant is?

Kornél:  Igen, de akkor nem a Nünühöz mentünk.


Kolera: És a Trabanttal ti mentetek négyen Zsuzsa, Nyüves, Lapát meg te?

Kornél: Igen, de inkább a Szilágyiék Skodájával mentünk mert az öt személyes, az apja mindig odaadta. A Nününél jó párszor voltunk, aztán egyszer csak elvágták, nem is találkoztunk. Én annyira nem mentem bulikra, Lapát, Nyüves többet ment, én inkább rámentem a csajos dolgokra.

Kolera: Utána játszottál még valahol?


Kornél: Amikor vége volt az Elysiumnak nem játszottam sehol, nősülés volt, mindenemet eladtam,
volt fasza Jolana gitárom, volt ez a Magic Ship a Michelis Janiéknak az első zenekaruk, én ismertem őket és a Lapi is.

Kolera: A Vírus demot azt nála vettétek fel?

Kornél: Igen az ott vettük fel. talán két szám, amit kétszer játszottunk a többit egy az egyben. Volt fasza keverőpult, minden egyszerre ment mesterkazettára és kész. az pont nálam van. Lapát mikor megtért és mindent kidobált, mondtam neki, "add csak azt ide, nem fogod szétbaszni". Mert mindent összetört, meg eldobált. És arról a szalagról csinált a Nyüves cd-t, ki is lett tisztítva. Nekem a zenés dolgaim mind kint vannak Mohácson a szőlőhegyen, van pár kazetta még. A Nyüvesnek az akkori sógora a Takács Feri az vitt minket mindenhová Trabanttal, volt egy sárga Trabantja, neki annyira tetszett a zene, hogy mindent felvett magnóra próbákon. Maszek gumisok voltak, azok is fent voltak motorral Süttőn. 

Kolera: A nevezetes lánycsóki koncertről mesélj valamit.

Kornél: A lánycsóki koncertet én szerveztem, ez a Népház egy nagyon lepusztult nagy épület, felújítás előtt volt. Nagy zsalugáteres ajtók, ablakok leszakadva, vizesblokk meg ilyenek. Holt szar volt minden.az óvodának a gondnoka volt a népháznak a gondnoka is. Bementem, hogy szeretnénk csinálni egy bulit, egy teadélután szerű táncestet szeretnénk csinálni és hogy nem-e lehetne.
Micsoda? Szeretnének patronálni. Hu de örültem. de ehhez még engedélyek kellettek, volt ilyen körzeti megbízott az meg Bólyban volt, én a Trabantból két tank benzint kiverettem, mire elértem a faszit, elmegyek Bólyba, nincs az irodában, átment Szajkra a szőlőjében van kint, oda is átmentem, de már visszament Bólyba. Egymást kergettük, akkor nem volt mobil meg ilyenek.
Minden szarság el volt intézve, oké. mit csináljunk hívjunk meg zenekarokat, letárgyaltuk, hogy jön a 88-as csoport Szegedről.



Kolera: Ne hülyéskedj.

Kornél: És nem jöttek mert a gitárosnak láza volt, vagy valamelyiknek, na és akkor volt ez a pécsi zenekar az Aktivitás, meg a Munkás utca, a Golyóék.

Kolera: És a Rádio Bagdad? Hogy kerül egy szombathelyi zenekar Lánycsókra?

Kornél: Én arra nem emlékszem, szerintem biztos nem volt, mi voltunk meg a pécsiek. És ott volt az, hogy miről fogunk megszólalni egyáltalán? Azok az alapszarok, amik nekünk voltak az édeskevés, egy akkora terem, hogy ott lakodalmakat szoktak rendezni, egy nagy kultúrház. És akkor a Magic Ship énekese a Balázs Misi, neki voltak nagy Regentjei, hangfalai én jóban voltam vele és odaadta. Akkor volt a Kesa, ez egy Dédászos gyerek az az UAZ-zal ingyen elhordta nekem fel a cuccokat, amiről mi szóltunk, erősítőket mindent odaadott, elhozta nekünk Lánycsókra,
Csináltunk maszek plakátokat, kiplakátoztuk, le lettek fénymásolva ki lettek rakva. A lánycsókiak fel voltak háborodva, hogy fasiszta, meg hogy lehet, mi lehetett itt. A taxik Lánycsókra oda-vissza hordták ki az embereket, fullon volt szinte a Népház, csak lestünk mi is, nagyban szűrtük ott a kocsmában a sört, na most már menjünk át, egyszer csak elkezdtek jönni az UAZ-ok, rendőrautók kutyákkal, apám mondom lesz ebből nagy balhé, jöttek a régi punkok, Csóka meg a többiek, tették vették magukat. Állítólag valamelyik paraszt beszólt neki, mi a faszom van itt, ő meg lerúgta a manust és beesett a bokorba és onnan kezdődött az egész nagy balhé, hogy a rendőrök ott igazoltattak. Bent közben ment a zenélés addig. aztán éppen hogy vége lett az egésznek, talán fél órát játszottunk, meddig tart ledarálni az egy-két perces számokat És akkor egy rendőr odajött, ki szervezte az egészet, mondom én, azt mondja úgy picsán rúglak a levegőben éhen halsz, na mondom a csutvasz rendőr.
Utána még akartuk veretni kicsit a zenéket, a hangfalakból, hogy szolt volna minden, reggelig egy nagy buli. de aztán nem, bezárás minden, kulcs elvéve.
Erre valaki letépte a zsalugátert, úgy volt beszögelve 120-as szeggel és leszakadt, na és akkor másnap megyek, hogy visszük, el nem is tudom mennyi volt 5- 600 forint, de nem akarták odaadni amiket kölcsönkértem. De a belépőkből volt egy kis bevételünk, volt akkor még a Wernesgrüner Mohácson és akkor ott egyet kajáltunk.

Az első volt a fasza, az a csónakházas buli, azt is milyen nehezen intézték el, akkor már megvolt a nagy Regentem és volt a Duna kupa Mohácson. Szokott minden évben lenni ez az evezősverseny és mindig kiabáltak ilyen szócsőn ki hol van, én odaadtam nekik az erősítőt és azon mondták be mikrofonnal ki hogy ér be, és ennek cserébe játszhattunk. Az is nagy műsor volt.arra nem emlékszem mennyien voltak de hogy Lánycsókon legalább 200-an voltak az biztos, még apámék is kint voltak.


Kolera: Pesten kívül jártatok még valamerre messzebbre?

Kornél: Jártunk Szegedre az ifjúsági napokra

Kolera: Minden évben?

Kornél: Talán háromszor voltam, akkor vettük fel kazettára ezeket 88-as csoport. meg ilyenek,
hú de fasza volt, de egy nappal előbb hazajöttem,volt a GBH-nek egy lemeze, a Midnight Madness and Beyond azt hiszem és azt felvetettük kazettára a lemezboltban, úgy meghallgattam volna, úgyhogy eljöttem egy nappal előbb.
Azok ilyen háromnapos turnék szoktak lenni. mindig vittük a magnót magunkkal, aztán hallgattuk a zenéket, buzi rendőr szét akarta lőni az állomáson, mindenhol aludtak emberek, bejött azt mondja "Halkítsa le, mert széjjel lövöm", nyomtuk a punkzenét orrba szájba. egyszer elmentünk a vasút végéhez ahol volt ilyen zárás, a vonat nem tudott tovább menni, volt egy domb aztán ott döglöttünk, hálózsák. Újszegedre átmentünk fürdeni, produkció volt mindig, meg akkor nagyon ment az anyagozás, szipu, vettünk Parkan-t, hallottál olyan gyógyszerről?

Kolera: Nem.

Kornél: Volt a Karthagonak a "Requiem" száma , a gyerek Parkan-t bevett párat, bepiázott. Ittál rá két sört és akkor két napig hatott. Azért csinálták ezt a számot, mert Parkan volt benne és azt ilyen végső stádiumos szívbetegek kapják és a gyereket eltaposták a koncerten, mert elesett.
Gyógyszerből csak ezt próbáltuk ki, ezt a Parkan-t, jó volt mert mintha szivacson jártál volna. Meg az a kurva ragasztózás, az ment másfél évig biztos szerintem azért is van, hogy sok mindenre nem is emlékszem, olyan volt, hogy próba közben a Lapát inkább nekiállt anyagozni, ő elvitte az iskolába az aktatáskában és ott mutogatta a haverjának.

Kolera: Szilágyi Misi idősebb nálatok?

Kornél: Igen 2 évvel, ő autószerelőnek tanult, dehát begajdult, mikor katona volt, volt neki egy nagy szerelmi csalódása, onnantól kezdve semmi, befordult írta a saját szövegeit, hallgatta ezeket a zenéket, volt egy spirálfüzete abba voltak írva a szövegek, abból csináltuk a számokat.
Most Mohácson tudod mit csinál? A sövényeket vágja, simogatja őket, beszél a sövényekhez, holt hülye.


Kolera: Mondj még valamit a pesti koncertekről.

Kornél: Pestire én nem nagyon emlékszem én nem sokat voltam Pesten.

Kolera: Hányszor voltál kb?

Kornél: 3-4-szer. talán ötször

Kolera: Nyüves azt mondta havonta jártatok fel.

Kornél: Ők mentek az biztos, Lapi is sokat volt fent, de nem voltunk mi állandóan egy galeriben. Én a Sotárékat nem is nagyon ismertem, egyedül a Nünüt.
Fekete Lyukban voltam, meg fent a művházban, mi volt a neve, Vörösmarty?



Kolera: Total 88?

Kornél: Azt már nem tudom, csak azt, hogy Aurórán olyan pogózás volt, hogy nem mertem odamenni, mint az állatok ugráltak vissza a színpadról, én ilyen kis nyüzüge gyerek voltam akkor.

Kolera: De Süttőn ott voltál.

Kornél: Ott persze.

Kolera: Menjünk még vissza egy kicsit a történet elejére részletesebben.

Kornél: Úgy indult a pályafutás hogy kellett volna valamit zenélni, nagyon akartam én is, már volt az a leendő zenekar akikkel zenéltünk a Flies, volt a Csónakházban egy koncert, volt ott egy Jónagy Sanyi nevezetű gitáros, ő tudott valamit gitározni, meg volt a Küldönc, neki azt se tudom mi volt a neve. Tarr Pityu basszusos volt és ők ilyen kezdetleges rockzenét akartak csinálni, mi is hogy menjünk zenéljünk, de mivel, nincsen semmi cuccunk, s az iskolában, ahol jártam általánosba ott a zeneteremben volt csörgődob meg minden. Bementünk az egyik haverommal éjjel, aztán elloptunk pár dolgot, elloptuk a Tesla lemezjátszónak az erősítőjét, na akkor volt erősítő és akkor ott indult a pályafutás végülis,
Megvolt ez a dobszerzés, meg erősítőszerzés az iskolából és átvittük szembe ott volt egy panelépület ott voltak pincék lent az aljában, ahol kezdtünk próbálkozni ilyen zenéléssel. egyik srác ott lakott és nekik volt egy pincéjük, oda átvittük a haverommal este 10-11-kor, onnan elvittem haza másnap. Egyszer csak valaki meglátta éjszaka, hogy mi ott vittünk valami cuccokat meg is ismertek, jöttek a rendőrök hozzánk, hogy hol van ez meg az, két nagy pofon, aztán vissza lett adva, így indult az egész karrier.

Kolera: Volt pártfogó és mit jelentett ez pontosan? Kellett bejárni?

Kornél: Nem, a pártfogó kijött hozzád, ez egy olyan faszi volt, hogy anyám mindig megkínálta valamivel úgy ivott, mint a güzü, ő felügyelt hogy ne legyél rossz gyerek, tudni akart mindent rólad, hogy veled mi van, ez a pártfogó azért kellett mert a szüleid nem tudnak veled dűlőre jutni, akkor a pártfogó majd téged fog figyelni, aztán egy nagy semmirekellő faszi volt ez. Egy évig volt eljött havonta egyszer kétszer. Mi van a Kornélkával? Mi volna semmi. Jár iskolába? Jár. Tanul? Tanul. Nem bukik? Nem bukik. Iszik valamit? Kérek persze.

Reumásnak aki gitáros volt nálunk volt egy zűrös családja, ott mindenki ilyen punk beállítottságú volt, a Tibi bátyjuk a Báká neki mindig volt valami balhéja a rendőrökkel. Nagy koncertek voltak mindig, volt egy kertmozi Mohácson ott volt egy Edda koncert, ő meg mutogatott a Patakinak hogy kapd be a faszom, meg ilyenek, az meg beugrott oda a tomboló részbe, de aztán nem lett belőle semmi.


Kolera: Hol vetted a gitárt?

Kornél: Azt a Makitól, aki a dobosunk volt, a Halász Zoli, ő basszerozni akart, de neki nem ment sehogyse és akkor ráakaszkodtam, mert azt se tudtam mi az a gitár, hadd legyek én, és akkor ő inkább dobolt, mert ő régen dobolt már, Na és akkor kialakult, hogy ő a dobos, én a basszer Lapát gitár és akkor a Nyüves lett az énekes és akkor ment ott as nyekergés, a próbaterem nagyon kicsi volt, régi szuterén tiszta beton. Akkor miről szóljon az egész? A Makinak voltak ilyen nagy 50-es régi Orion hangfalai, meg valami Kleopatra erősítő és akkor ott csörömpöltünk.

Kolera: És mi volt az első szám arra emlékszel?

Kornél: Biztos valami másik zenekar száma talán 4Skins, mert azt is nyomtunk, mindig csak a mások utánzása volt, saját szám nem sok volt, csak lett volna, ha nem ment volna tönkre ez az egész Elysium.

Kolera: A Robot az pl. melyik?

Kornél: Ja azt a Zsuzsáék írták, az saját, a Kaszás is, a Vírusban elég sok volt, a Terror is.

Kolera: A Terror az nem Daily Terror?

Kornél: Nem dehogyis, saját a zene is, meg a szöveg is.

Kolera: Ja igen az Üldözési Mániával keverem, ők átvették a szöveget és rárakták a Daily Terror zenéjét.

Kornél: Igen a Straub Pisti meg az Ernő voltak a nagy énekesek, az a Straub Pisti képzeld el mikor a Lapátéknál lent zenéltünk abban a pincehelységben, ennek volt szellőzője és a Pisti még kisgyerek volt akkor, és hallgatta fent a zenét egy vízcsővel a szellőzőnél
kis tökös gyerek volt nem jöhetett oda közénk és akkor hallgatta a próbákat.

Kolera: De aztán ő is belekerült a végén.

Kornél: Hát ja.



Kolera: Végül is őáltaluk lettek híresek a számok, mert jópár Elysium dalt felvettek és játszottak, őket az egész országban ismerték.

Kornél: Igen, mikor vége lett a Vírusnak, Elysiumnak ment az. Golyó lett a basszeros Gál Peti a gitáros, akinek a punkhoz soha nem volt köze, csak szeretett gitározni aztán ennyi.
Aztán ott volt az a Woodstockos buli akkor már nem volt Elysium, de ott mennyi gyökér ember volt. Az egész Mohács krémje ott volt, volt egy faszi, tőlünk 3-4 évvel idősebb, három napig rajtunk élősködött, elfogytak a piák, nem volt már cola, ő elment vett sört faszom tudja már hány ládával és árulta a csomagtartóból, de előtte 3 napig rajtunk lógott. Ez a szigetes dolog meg úgy volt hogy nekünk volt csónakunk, de a csónakmotort nem adta oda apám sose. Teleraktuk piával ott van egy Horthy zátonynak nevezett rész és 3 napig elvoltunk ott. Pokróc meg hálózsák, úsztak ott a sörösüvegek, jöttek a pécsiek.

Kolera: Én azt hittem délelőtt lementetek, aztán este haza.

Kornél: Van a nagy Duna, van egy holtága és a holtágon belül van egy kis sziget, egyszer éjjel holt részegen nekiállunk evezni, de nem haladtunk semmit, apadt a víz és felült a csónak de nem vettük észre csak húzzuk csak húzzuk és még mindig ott vagyunk, a Nyüvesék szegecses övben fürödtek, mert nagyon punkosak voltak ám, legnagyobb melegben surranó meg bakancs, akkor nagyon adtál az ilyenre hogy punkos legyél, véletlenül se mutatkozzál másképpen.



Kolera: Pécsre jártál te is?

Kornél: Mikor a Nyüvest nem is ismertem én többet jártam a Balokányba, Ricse meg ilyesmik, amik voltak még a legelején. A nyüvessel olyan 83-84 környékén jöttünk össze egész máshol laktunk, mert ő fent lakott Mohácsnak a felső felén én meg az alsó részén, akkor még se telefon, se semmi csak bóklászás volt nem láttad ezt, nem láttad azt, merre volt, arra volt.
Meg a busójárások mikor haverok jöttek le, beültünk valami becsületsüllyesztőbe magnón hallgattuk a zenét, azt ivás, ez volt a busójárás.

Kolera: És a pestiek mikor lementek?

Kornél: Azt hitték hogy ők lesznek a nagy menő csávók, aztán majdnem meg lettek picsázva. hát ott hiába rázzák magukat. Felsőbbrendűnek érezték magukat, én nem voltam oda értük, egyikért se. mi elvoltunk itt, jócsávóskodtunk egymással aztán ennyi.
Jóban voltunk a rockerbrigáddal is, most is kell menjek a hét végén, 50 éves lesz a két rocker haver és csinálnak egy nagy banzájt.
Nekem inkább a zene volt a lényeg, én mindig inkább a zenéket hallgattam, mikor Szekszárdra jártunk összeismerkedtünk a Norbiékkal, ott volt egy Rézkakas nevezetű kocsma, ott állandóan punkzenék szóltak meg volt a Zöld szőlő vagy valami ilyesmi, ott is egy nő volt a csapos ott is csak punkzene szólt semmi más. Oda kéthetente biztos jártunk. Mohácson nem azért mondom, de kurvasok zene volt nálunk mindig,
mindenki a zenére ment rá szinte, még én vittem fel 7-8 kazettát a Norbiéknak pl Toten Hosen-t hogy hallgassák, ismerjenek meg többet.
A Hüberéknek voltak rokonaik németben ők nagyon sok zenét hoztak be. írtak a Biafrának a Kennedys énekesének és ő küldött ki neki Bikinit, meg talán Rollst, Biafra meg küldött Rockorama-s dolgokat, kurvasok amerikai zenét küldtek akkor be nekünk,
vett is tőlük, küldte a lóvét ők meg küldték Butthole Surfers, meg ilyenek, azt se tudtuk mi az, volt az a Maximum Rocknroll az tele volt, minden zenekartól egy szám, meg akkor jöttek be a finn zenék Riistetyt meg a németek OHL, Daily Terror, de nekem amúgy a régi punkzenék amik tetszenek Saints, Ruts 70-es 80-as évek 999, Damned ez fogott meg legjobban, de bejön a hc is, de azt nem tudnám hallgatni állandóan. Én ilyen zenebuzi voltam, befeküdtem a két hangfal közé azt nyomatás.



Kolera:  A szekszárdiakat hogyan ismertétek meg?

Kornél: Lehet hogy valami busójárásos valami, konkrétan fogalmam sincsen

Kolera: Ott mennyien voltak punkok?

Kornél: Ott egy fiatal, talán még ellenőrzője volt csöves gyereknél laktunk, talán 4-5 punk ha  volt köztük, Mohácson sokkal többen voltak
Mindenki nem is volt punk, csak kedvelték a zenét, mondjuk ha volt rajta egy szögecses csuklószorító az már punk volt, meg akkor tornacipő, szakadt nadrág, levágott ujjú póló ez volt a menő, úgy csináltuk mindig  a pólókat hú, de sok pólót csináltam, sablon kivágva, lefújva.


Kolera: A képeken több eredeti pólót is láttam azt honnan szerezték?

Kornél: Gondolom Pesten, Hunky Punky, nekem is volt eredeti Exploitedem, GBH,
de én legtöbbször csináltam magamnak a pólókat, legfaszább a Ramones Pleasant Dreams nek az eleje volt, ahol fut az a kalapos faszi.


Kolera: Komlóiakat ismerted?


Kornél: Nagyjából. én inkább csak a Petit ismertem, bányásznapokra jártunk. egy szilveszteri bulin voltuk náluk a Dagadt Petiéknél, ott is csak a nagy berúgások mentek sok minden nem maradt meg.



Kornél: Ja megcsináltuk ezeket a nagy felvételeket a Vírusost, "Rohadt geci rendőrség" meg ilyen szövegek. aztán valahogy, nem tudom hogy eljutott rendőrkézre. Aztán jöttek a rendőrök az emberekért, baszki dolgozok bent, a Volánnál dolgoztam karosszérialakatosként. Jönnek a rendőrök azonnal jöjjek ki mert visznek be. Hová? Jól van ne pofázzak üljek be. Na megyünk be, az alsó szinten ott ül a Lapát, eggyel feljebb a Maki, nagy röhögés, mi a picsa van veletek. Akkor esett le, hogy minek kell menni.
Gondold el ott mutatták a kazettát hogy mi szól, ezek végighallgatták hogy kurva anyád rendőrség, akkor még a Nyüves énekelt benne, olyan szövegek hogy beszarsz. és akkor önvallomást kellett tenni. nyitva volt a két ajtó egymást kérdezgettük, hogy mit írsz, én mit írjak? Mondja qss legyen nem szabad egymáshoz beszélni. Gondolhatod a rendőröknek hogy állt a szájuk, mikor a kazettát végighallgatták, mert ki voltak írva a szövegek papírra és amit nem értettek, nekünk kellett mondani. 

Kolera: Azt a számot ki írta? Szilágyi Misi?

Kornél: Általában a Szilágyi Misi.

Kolera: Még valami régi sztori?

Kornél: Szőlőhegyi buli, nagyon finoman indult szomszédba nem szabad átmenni, aztán teleszarták a szomszéd szőlőjét, félig érett szőlő mind lezabálva, ez egy srác szüleinek a nyaralója volt, aztán 30-40 ilyen ember oda beszabadult, sőt még több is volt. Három napig gondold el a környéken minden tiszta szar volt.



Kolera: Haza se mentetek? 

Kornél: Dehogy. Mindenki ott aludt, kétszintes ház, pokrócok, hálózsák és akkor volt a nagy fellépés, tiszta szarul szólt, nem is volt összehangolva a két gitár tök buzin szólt. az volt mindig a halálom, ha valami nem jól szólt, de sosem szólt jól semmi.
Végülis utánunk lett nagyobb zenei éle,t mert ezek a koraiak, mint Andaxin lehet még fellépésük se volt. Házibulizások mentek nagyon, bevonuló bulimon egy UAZon kint nagy hangfalak, esett az eső, akkor bent vödörből ittuk a fröccsöt. 

Kolera: Hallottam valami skinheades sztorit.

Kornél: Voltunk fent Pesten. aztán jött ez a Dudás brigád és szépen nekiálltak velünk buziskodni, aztán nagy verekedés, a Reumás volt köztünk a legerősebb én nyekenyóka vékony gyerek voltam, Nyüves kicsit magasabb de ő is ilyen meghúzódós volt, nem tudtunk mit csinálni üvöltöztünk hogy álljon meg a villamos, de két megálló között nem állt meg a köcsög és akkor ment a verekedés és mikor kinyílt az ajtó akkor futás, összevertek volna minket azok a nagy benga állatok. Mi elfutottunk a Nyüvessel, de követett egy kopasz gyerek minket, elbújtunk egy kapualjba na és mikor láttuk nincsen több akkor adtunk neki, szegecses szíj le. Skinhead a kurva anyád! Azt a háromsoros piramisszegecses szíjat a Nyüves szétverte a fején. Voltak ezek a newpunk hülye gyerekek, mi azért voltunk punkok, mert úgy is éreztük.
A Zsuzsáék kint laktak falun, mi mentünk utánuk oda is, 2- 3 napig ott voltunk velük
Máriakéménden. Szegény anyja kérdezte mit kértek krumplifőzeléket vagy sült krumplit, de baszki eltartott az anyjuk a Zsuzsa néni mindig 4-5 emberrel többet, nekünk volt egy kis pénzünk, hogy busszal elmentünk, a többin vettünk piát meg ilyeneket aztán elvoltunk, zenét hallgattunk, ez volt a nagy punkoskodás vidéken.

A Hüberékhez jártunk mindig zenékért, ne tud meg hogy tele lehetett ezeknek a fasza, a fél város odajárt zenéért, azok meg állandóan vettek fel ingyen persze, nagy ritkán egy-két sörért.




Kolera:Tamás említett egy esetleges felvételt, hogy újra összeálltok

Kornél: Tivadar basztat állandóan, minden áron

Kolera: Tamás is benne lenne.

Kornél: Jó csak én itt vagyok, ők meg ott vannak

Kolera: Nem feltétlenül koncert.

Kornél: Ja, csak ahhoz kéne próbálni, most építjük a présházat, pár év múlva oda akarunk menni.

Kolera: Valami végszó?

Kornél: A végére csak annyit, bevonultunk, megnősültünk, de azért Punks Not Dead!

Kolera: Köszi az interjút!
 

(c) Ács-Tari Béla


Vírus zenekar 1986-87 - Glück Tamás (Nyüves) - ének, Zentai Attila (Lapát) - gitár, Hüfner Kornél - basszus, Halász Zoltán (Maki) - dob

Elysium zenekar 1987-88 - Bálint Zsuzsanna - ének, Szilágyi Mihály - ének, Bálint Zoltán (Reum) - gitár, Hüfner Kornél - basszus, Zentai Attila (Lapát) - dob, a két énekes kiválása után Glück Tamás (Nyüves) - ének



Elysium - Demo 1987

Elysium - Demo 1992 (87-88 as dalok)

Vírus (az OI) - Woodstock '91 Mohács Szőlőhegy


































.








 



Nincsenek megjegyzések: