Volt pofánk rákérdezni - KMK - A munkakeresők aranykora

A budapesti KMK zenekar első anyaga az Aranykor első hallásra a csapat mellé állított, remekül játszák a 80-as, 90-es évek kevésbé ismert dalainak XXI. századi átdogozásait. A zenekar debütáló koncertjére a 36 órás fesztiválon kerül sor, mindenkinek ajánlom, aki szeretne hallani egy csokorra valót az aranykor melódiáiból. A kérdésekre Miki és Dani válaszolt a csapatból.

Kolera: Akkor beszéljünk először arról, hogyan jött létre a zenekar. Egy baráti társaság vagytok, vagy együtt zenéltetek, vagy esetleg úgy kellett innen-onnan összeszedni a tagokat?


Miki: Baráti társaság vagyunk, régóta ismerjük egymást. Otthon poénból játszogattunk régi kedvenc számokat, meg minden féle ökörséget Danival, és egy nyári kerti buli, bográcsozás alkalmával elhatároztuk, hogy szerzünk tagokat és eljátsszuk ezeket a régi kedvenc, elfelejtett punk nótákat rendesen, próbateremben. Kispunk (Krisztián) is szereti az ilyet, szereti a retro zenéket, filmeket, videókat, általában mindig ilyeneket nézegetünk, ha otthoni buli van, nem csak punk zenével kapcsolatban, hanem teljesen más témákban is. Így nem volt nehéz a döntés, hogy ki legyen a másik gitáros, és ő egyből bele is ment. Az énekesről (Proteus) ugyanezek mondhatóak el, ő akkor szállt be, amikor mi 3-an már próbáltunk nagyjából 2 hónapja (a kezdetekben dobgéppel).
A dobgépes korszak után csodával határos módon bejött a terembe egy arc (Bálint)és nem hitte el, hogy dobgéppel ilyen zenéket játszunk. Azzal a lendülettel be is ült a dobok mögé és 1 próba alatt 4-5 számot össze is raktunk vele ott hirtelen. Innentől kezdve Bálint is szerves tagja volt a csapatnak, mind addig míg sajnos ki nem költözött Hollandiába, ekkor kezdődtek a dobos problémák.
Dani: Rengeteg olyan zene létezik amik bár érdemesek lennének rá, mégse maradtak meg a köztudatban.
Az internetnek hála ezek nagy része ma már könnyűszerrel fellelhető, és mivel a zenekarból mindannyiunkban megvan a gyűjtő hajlam, már régóta előszeretettel kutattuk és küldözgettük egymásnak ezeket a méltatlanul elfeledett apokrif gyöngyszemeket.  :)
A fent említett ökörködések alkalmával természetesen meg is próbáltuk eljátszani ezeket a számokat, és annyira élveztük, hogy gyorsan megfogalmazódott bennünk a zenekar alapítás gondolata – elsősorban a magunk szórakoztatására, hobbizenekarként.
Egyébként nekem már régi vesszőparipám az, hogy ezek a méltatlanul elfeledett számok felkutatása és repertoáron tartása egy küldetés, mert minden stílusban csak ugyanaz a 20-25 szám ismétlődik a koncerteken, ami számomra rém unalmas. Ideje lenne több zenekarnak is a KMK jó példáját követve némi energiaráfordítással felkutatni ezeket a régi-új  zenéket és nekikezdeni az általános repertoár megújításának!

Kolera: Játszottatok vagy játszotok-e valamilyen másik zenekarban?

Miki: 2002-2006 környékén 2 punk bandában Rustyspoons, Sickboys, 2006-2008 tájékán Soulpilferage (metal), 3 évig voltam a Red and the Dumbasses-ben ritmusgitárosként. Jelenleg a KMK van és egy alakuló metal/hc/punk formáció Coldsaw néven. A többiek ha jól tudom aktívan nem zenéltek együttesben.
Dani: Én klasszikus zenével kezdtem, aztán később játszottam a drum and basstól a horvát népzenén és a vendéglátón keresztül a jazzig bezárólag sok mindent, de el kell mondanom, hogy az egyik legélvezetesebb dolog punk zenét játszani, mert az fizikai kihívást is jelent, gyakorlatilag egy önálló sportág :D
Nagy kedvencem még a párszámos SZPF (Szentmihályi Performansz), ami a Mikivel való közös agymenéseinket megörökítő kétszemélyes zenekar.

Kolera: Nagyon sok olyan együttes van, amelyik játszik feldolgozásokat 80-as, 90-es évekbeli magyar bandáktól, de rajtatok kívül alig van olyan, aki direkt csak ezekre épít. Az elejétől kezdve ez volt az irányvonal, vagy gondoltatok saját dalokra is?

Miki: Szeretnénk sok régi dalt, de nem feldolgozás banda akarunk lenni, lesznek saját szerzemények is, de a sajátok mellett mindig helyet fog kapni pár régi feldolgozás is. Az első lemezt mindenképp így akartuk, hogy csak feldolgozás legyen, bemutatkozásnak, meg nekünk összeszokásnak szerintem tökéletes.
Részemről azért is fontosak a feldolgozások, mert vannak számok( pl. kórház) amik nem léteznek 1 ultra szarminőségű felvételt leszámítva, és 1 riffet leszámítva, ami kihallatszik, így ha ezeket újraírjuk és felvesszük akkor egy olyan élményben lehet részünk amiről lemaradtunk (főleg, hogy én akkor még egy gondolat sem voltam, tehát ha akartam volna se láthattam volna őket :D).
Dani: Én már egy gondolat voltam, de ennek ellenére sajnos én se hallottam ezeket a számokat élőben..:)
 Egyébként én nem ragaszkodom saját dalokhoz, mert a régiek elég magasra teszik a mércét, nehéz ugyanolyan jókat vagy akár jobbakat írni. Persze nagyon örülök, hogy néha azért sikerül, és ezeket előbb-utóbb mindenképpen beépítjük a repertoárba.



Kolera: Hogyan válogatjátok ki a dalokat, amelyeket játszani szeretnétek? Úgy látom nem az a fő szempont, hogy feltétlenül ismert nóták legyenek, az O.P.E.L. vagy a Herr General név sajnos nem sokat mond a punkzene kedvelőknek. Mindegyikőtök szereti ennek a korszaknak a zenéjét, vagy esetleg van olyan tag, aki a zenekarban ismerte meg ezeket a dalokat?

Miki: Mindenkinek volt 1-1 szám amit nem ismert, de ezt hamar orvosoltuk:D Egyébként mindenki hoz szám ötleteket és közösen eldöntjük, hogy melyiket ki mért nem akarja, és ami mindenkinek passzol azt eljátsszuk.

Kolera: Térjünk rá az Aranykor című tavaly megjelent anyagotokra, hogyan sikerült összehozni, hol vettétek fel, mennyire vagytok vele elégedettek és milyen a fogadtatása? (egyébként csak a Karanténzóna datás linkjéről 62 ember töltötte le eddig, és még ott van alatta a direkt link is, amiről szerintem még többen, szóval csak innen biztos hogy 100 körüli embernek megvan)

Miki: Örülünk, hogy ennyi embernek megtetszett a dolog! A felvételek a XVI. kerületben, lényegében otthon készültek, a gitárok nálam, basszus Daninál, az ének meg a vokálok Lacinál. A keverést én csináltam, a dobokat a próbák alapján én írtam be, mivel Bálint már sajnos nem volt az országban amikor felvételeztünk. Mostanában egyikünk sem áll anyagilag a toppon, így teljesen elégedett vagyok, 0 ft-ból összehoztunk egy hallgatható minőségű anyagot.
A fogadtatásról annyit tudok elmondani, hogy az ismerősöknek tetszett, meg ezek szerint azoknak, akik letöltötték és olvasták a kritikát, mivel idáig nem volt koncert ennél többre nem is számítottam.
Dani: Azért azt ne feledjük, hogy ez a 62 csak a hivatalos letöltések száma, az illegális ennek akár a többszöröse is lehet !! :D

Kolera: Vegyük sorba a 9 dalt, mindegyikről mondjatok valamit, honnan ismeritek, miért tartottátok fontosnak felvenni?

Miki: Volt amit már évek óta ismertem (Cirkáló, Szándék, Gárdisták, Tizedes), pár számot youtube-on találtam régebben (Herr General, Modells, Herpesz), a Fixa ideát Laci mutatta, mert az egyik kedvenc bandánkból Süti ebben zenélt meg a régi dobosuk is ebben játszott (C.A.F.B.), az OPEL-t bevallom nem ismertem :D
 Hát nem is tudom. Több potenciális szám is volt, meg próbán is többet játsszunk, a 9 szám így adta magát, amit felvettünk. Volt olyan szám, ami élőben nem ment, azokat nem erőltettük. A 9 számban főleg azok vannak, amiket legrégebb óta próbálgatunk, szóval ha lehet így fogalmazni a sok jó élmény miatt ezekhez kötődtünk a legjobban.
Dani: Őszintén szólva –bár még sose koncerteztünk-  a próbák alapján nagyon úgy tűnik, hogy mi igazi koncertzenekar vagyunk. A lemezt magunknak csináltuk és persze jó hallgatni, de nem sokat ad vissza a próbatermi hangzásból, ezért én nagyon remélem, hogy valaki felveszi a 36 óra pogo-s koncertünk zenei anyagát is!

Kolera: Ha jól tudom a 36 órás feszten lesz a legelső koncertetek, honnan hallottatok a fesztiválról, mit vártok a koncerttől, milyen dalokat várhatunk a lemezen szereplő nótákon kívül?

Miki: Igen, ez lesz az első, a dobos problémák miatt tavaly év végén több nagyon jó lehetőséget is le kellett mondanunk… Én neten hallottam róla, meg tavaly voltam Lacival a Viperroom-ban 36 órán. Bízom benne, hogy a korán reggeli időpont ellenére a barátainkat akik eljönnek és a jelenlévő „túlélőket” egy kellemes hajnali „retro” élménnyel tudjuk gazdagítani.
Dani: Mindenesetre mi biztosan élvezni fogjuk.



Kolera: Várhatóak további koncertek is, vagy ez most egy egyszeri alkalom, mert eddig doboshiánnyal küszködtetek?

Miki: Fogalmazzunk így, szokatlan a helyzet :D Még mindig nincs dobos, a 36 órára egy kerületi ismerősünk Soma ugrik be kisegítő jelleggel. Amíg nincs fix ember nem egyszerű előre bevállalni egy bulit sem, de nyílván szeretnénk más lehetőségeket is majd kiaknázni. Egyenlőre a 36 órán kívül egy márciusi alkalom is kilátásban van, de amíg nem 100%, addig nem szeretném elkiabálni.
Dobosok jelentkezését várjuk továbbra is!
Dani: Nekem igazából megfelelt a telefonról bejátszott dobgépes megoldás is, akár koncerteztem volna is vele,de persze én is örülök annakha beesik egy jó dobos , egész más élmény élő zenészekkel együtt játszani! :) 
A Bálint például egy egész lehetetlen véletlen folytán került be a zenekarba, és egyből megtaláltuk vele a közös hangot, de azóta már a külföldi karrierjét egyengeti, reméljük hogy nem jön neki össze, és mielőbb hazajön. :D

Kolera: Mennyire vagytok aktívak, idén is számíthatunk újabb KMKsított őspunk dalokra?

Miki: Igen. A következő anyag, kislemez, már félig kész van, hamarosan még tavasszal kint lesz neten. Előzetesben annyit mondanék róla, hogy 5-6 szám lesz rajta, ebből 2 saját, a többi feldolgozás. A feldolgozások közül igazából 1 lesz magyar „őspunk”, de lesz rajta pl. Jugoszláv feldolgozás is és egyéb érdekességek.
Dani: Egyébként az aktivitásunk elég rapszodikus, például ilyenkor télen kevésbé működik a kreativitásunk mint nyáron a kultikus többnapos bográcsozások alkalmával, amikor a főzés mellett egész nap zenélgetünk. 
Ha majd híres zenekar leszünk, talán tábort is szervezünk majd ezen alkalmak köré ! :D

Az egész KMK nevében köszönjük az interjút!
(campos)




Nincsenek megjegyzések: