Volt pofánk rákérdezni - ALSÓÉPÜLET


Több, mint egy éve beszélgettünk utoljára a szolnoki Alsóépület zenekarral, akik már az első anyagukkal elég szép ismertségre tettek szert. Tavasszal megjelent a szintén jól sikerült második lemez is "Akinek nem jó..." címmel, legfőképp ez volt a témája ennek az újabb interjúnak.     






Utoljára ott hagytuk abba, hogy készül a második anyagotok, ami azóta már meg is jelent. Így fél év távlatából már elég reálisan lehet értékelni. Meséljetek arról, hogyan születtek  a dalok, hol vettétek fel, mennyire vagytok vele elégedettek így egészében véve. Az elsővel összehasonlítva milyen különbségeket láttok, miben javultatok és mit szeretnétek majd még jobban csinálni a következő lemezen?

Johnny: A dalok szövegeinek nagy részét én írom, de Kabóca is írt kettőt, valamint egyet közösen dobtunk össze. Nálam a számkészítés általában úgy néz ki, hogy először jön a szöveg, persze már ekkor egy alapdallamra írom az egészet amelyet utána továbbfejlesztek.
A szövegeket a hétköznapi napi életem tapasztalatai alapján írom ill. megpróbálom elmondani a személyes véleményemet a számokban szereplő témákról.
A felvételek ugyanúgy készültek mint az első albumon is, (stúdió nélkül) otthonainkban, és  a próbateremben, csak próbáltuk kiküszöbölni az elsőnél elkövetett hibákat. Ez több- kevesebb sikerrel meg is valósult.Persze a tökéletestől messze van így is, de sajnos az anyagi lehetőségeink nem engedik meg, hogy stúdióba menjünk.  Viszont ezúton is köszi a Gulyás Band-nek akik biztosították nekünk a külső hangkártyát a felvételekhez.
Nehéz összehasonlítani az első és második albumot, mert másabb mindkettő. Az első nyersebb és egyszerűbb, nem annyira színes a hangszerelés. A második viszont technikásabb és kiforrottabb, talán egy kicsit rock&roll-osabb. Legalább is szerintünk.Kinek ez kinek az tetszik jobban, változó.

Kabóca: Én személy szerint szívesen ráállnék erre a "köszös szövegírós" dologra, amit Johnny említett az előbb, mert így akár több látásmódból is ráfuthatunk az adott, vagy aktuális témákra. A második albumon konkrétan a Zabálj, vedelj című dalunk volt ilyen, amit Johnnyval közösen raktunk össze szövegileg is.
Az már nállunk régebb óta bejáratott dolog, hogy pl Johnny lehoz egy témát a terembe, meghallgatjuk az akkor még csak egy gitárból és énekből álló dalcsírát,aztán nagyjából megbeszéljük, hogy milyen hangvételű legyen.. 2/4, 4/4, gyors, lassú, ritmusosabb, vagy durvább, stb. Szép lassan elkezdjük érlelgetni, mi illik rá, hogy szól jobban, mindenki beleteszi a saját kis világát, stílusát, és szépen lassacskán kibontakozik előttünk a dal :)
Nekem személy szerint tetszik a második album is, csakúgy, mint az első, viszont mindkettő másért. Véleményem szerint azon túl, hogy Alsóépület, nem is érdemes tovább hasonlítgatni a két albumot, hiszen mindkettő más évjárat... Úgy értem, más életszakaszban, lelki és érési fázisban készült mind a zenekart, mind a tagokat nézve. Az Utcákon című albumon szereplő dalok ötletei, demoi nagy részt már megvoltak 2008-11 környékén is valamilyen formában. Az akkori tagok közül mára már csak Johnny maradt a zenekarban, mint alapító. Az "Akinek nem jó..." témái viszont már frissebbek, nekem is sokkal több szabad kezem volt, szinte bele sem szóltak a többiek a dobok témáiba, azt játszhattam amit  valóban oda éreztem, és Szaby is úgy mászkálhatott a basszusgitárral az adott témán belül, ahogy akart. Negatívumként talán azt rónám fel az új lemeznek, (és ez személyes vélemény) hogy a keveréssel még kisérletezni kellett volna. Nekem kicsit sok lett a magas az összes hangszernél, és az éneknél, valamint így utólag a basszusgitárt jobban előrébb hoztam volna a mostaninál... Illetve talán kicsit kapkodósabb lett itt-ott, érlelgethettünk volna pár szövegrészt, témát, de majd a soron következő talán már kiforr annyira, hogy valóban az, és úgy lesz rajta, ahogy szeretnénk. Viszont nem vagyok elégedetlen sem, hiszen összetehetjük a két kezünket, hogy megint nulla forintból sikerült megúsznunk a dolgot, és ahhoz képest azert ez egyáltalán nem rossz...
Én amúgy személy szerint a harmadik album stilusát valahová az első és a második albumunk stílusa közé szeretném tenni; az első punkos lendületességét, nyersségét keverném a másodikban ki-ki bontakozni látszó új témákkal, és kisérletezősebb jellegű punk and rollal. Persze ez majd elválik, függ attól is, hogy mit akarnak a többiek, és milyen hatások alatt leszünk épp. Meglássuk... :) Megaztán reméljük zeneileg is sikerül fejlődnünk még. 


Johnny: Fejlődni mindig lehet és kell is. Mi tudjuk, hogy miben kellene még javulnunk elsősorban és törekszünk is rá hogy jobbak legyünk, de ezek a dolgok a zenekar belső ügyei.
Ami viszont biztosan sokat dobna az egészen az az lenne ha eltudnánk jutni egyszer egy igazi stúdióba.

WaSaby: Nekem a hangzás, a keverés valahogy nem tetszik... Szerintem a jövőben erre is oda kell figyelnünk, viszont maga az anyag, ahogy Johnny is mondja, talán kiforrottabb lett az elsőnél.



Észrevehető a koncerteken az hogy egyre ismertebbek vagytok? Pl hogy ismerik vagy éneklik a dalokat.

Johnny: Igen én úgy tapasztalom, hogy egyre többen tudják a számaink szövegeit, ha csak egy-egy sort is, de már ez is nagy dolog és szerintem egyre többen is járnak a koncertjeinkre. Azért előfordul, hogy csak néhány ember van, de mi egy embernek is szívesen játszunk. Persze azért a közönség nagyon fontos eleme a zenélésnek hiszen nélkülük nem ér semmit az egész buli.

Kabóca: Én személy szerint nagyrészt csak akkor tudok kellő mértékben bepörögni, ha sokan vannak, vagy jó a hangulat. Imádni valóak, amikor éneklik a dalainkat, nekem nagyon tetszik amikor félrészegen kiabálják, hogy "alsóó épület! alsó alsóóó épület!" ... :D

WaSaby: Minden koncerten akadnak, akik ismerik, éneklik a dalainkat, remélem idővel majd egyre többen lesznek. :)



Ritkán játszotok Pesten, de elég jól sikerült idén a 36 Órás Feszten a fellépésetek, hogy éreztétek magatokat? Meglepett, hogy ilyen jól fogadták a zenéteket?

Johnny: Mindenekelőtt köszönjük a szervezőknek a meghívást és reméljük jövőre is itt lehetünk.
Nagyon jól éreztük magunkat, én úgy láttam, hogy a tisztelt egybegyűltek is. :) Jó kis buli volt, ami azon is múlott, hogy nagyon jó időpontban zenélhettünk. Kicsit meglepődtem, nem számítottam rá, hogy ennyien lesznek a koncertünkön.

Kabóca: És utólagosan is köszi a buli szervezőjének, és barátunknak az ex Punkies Jóri Ferinek, hogy vigyázott rá, és segített hazajuttatni a B8 as Sabian beütőmet, mert ott hagytam. :) Na igen. Egyszer a fejemet is... Jó buli volt, és jól éreztük magunkat, a 2 órás csusza ellenére is, ami így utólagosan talán még jót is tett a mi bulinknak. Megtisztelő érzés volt, hogy mi zárhattuk az utolsó 36 órás Fesztet, és bízunk benne, hogy Feri barátunk hamarosan előrukkol valami hasonlóan "nagystílű" dologgal! Kellenek az ilyen megmozdulások! :)

WaSaby: A 36-oson, és Szigetszentmiklóson a Félresöpörtön is jól éreztem magam! Szeretem az 
ilyen jellegű feszteket, amik kifejezetten "underground" stílusokra orientálodnak. Én úgygondolom, a közönség jól fogadta a dalainkat és tetszett nekik a koncert. jól éreztük magunkat :)



 Milyen arányban játszotok a két lemezről és maradnak-e feldolgozások, vagy ezeknek már nem marad hely a programban?

Kabóca: Én azt mondanám olyan 60-40 arányban játszunk régit és újat, leszámítva a feldolgozásokat, amikből szintén van egy két újabb, pl Prosectura - Tahó család, De addig, vagy a Hétköznapi Csalódások által feldolgozott Exploited Alternative-ja, a Kiégett Föld.

Johnny: Egyenlőre a régiről játszunk több számot. a szerintünk jól bevált "slágereinket" nem hagyhatjuk ki. Próbáljuk óvatosan bevezetni az új dalokat mert azok még nem annyira ismertek és nem akarjuk túl nagy adagokban tolni a közönség elé
az ismeretlen számokat. Jóval kevesebb feldolgozást játszunk már mint egy éve, de itt is van néhány olyan szám ami már egybefort az Alsóépület nevével ( pl Nő vagy csak nő, Blitzkrieg bop) és nélkülük már szinte elképzelhetetlenek a koncerteink. 



Az új lemeznél maradva melyek nálatok a favoritok és mik jönnek be legjobban a közönségnek?

Johnny: Hogy a nagyérdemű közönségnek mely számok tettszenek azt ők tudják. szerintem nagyon változó. Nekem személy szerint Az AKINEK NEM JÓ a témája miatt, a LEOSZTOTT LAPOK a zenéje miatt, de jó még a DISCO, az ÚJGAZDAGOK, és a KURVA DAL is. Persze ez csak az én véleményem.

Kabóca: Nekem ami bejövős az új albumról az az AKINEK NEM JÓ, ROHAN A VILÁG, DISCO, ZABÁLJ,VEDELJ, MAJMOK BOLYGÓJA, (amiről klipp is készült nemrég, utólagos köszönet a Medusa Picturesnek :) ) a HÉTKÖZNAPI MÓKA, meg azért a MINTA-FAJ is oda-oda b.sz, néha a VIASZBABA, és a NEKEM JÓ is... jajj! Kihagytam valamit? :P :D  ...ÚJGAZDAGOK! :)

WaSaby: Nekem változó. Mikor melyik...Most épp az AKINEK NEM JÓ...a ZABÁLJ,VEDELJ, a DISCO és a MAJMOK BOLYGÓJA.


Az első interjú óta volt egy tagcsere. Ennek a miértjéről megtudhatunk valamit?

Johnny: Erről túl bőven nem szeretnék beszélni. Sok zenekarnál előfordul ilyen. Gabinak az előző basszerosunknak nagyon sokat köszönhet a zenekar és a jó viszony ugyanúgy megmaradt köztünk. Váltanunk kellett, mert így láttam jónak.



Évente szeretnétek lemezt kihozni?

Johnny:  Nem feltétlenül... Majd meglátjuk. Akkor szeretnénk új lemezt, ha már lesz hozzá kellő mennyiségű alapanyag, de ezeket nem kapkodva szeretnénk összedobni.

Kabóca: Nincsenek olyan céljaink, hogy mindenáron évente ki szeretnénk adni egy új albumot, de a tervek szerint egy éven belül (ha nem is idén) fog még kijönni studiófelvétel, valamint egy két koncert felvétel is kevert, masterelt formában. minden a szabadidőnktől, és a lehetőségeinktől függ majd.



Már elég sokan ismerik a zenéteket, de meddig juthat el egy ilyen típusú amatőr zenekar? Ki lehet törni ebből az underground státuszból, vagy mint a legtöbb zenekarnál egy idő után nem tudsz már feljebb lépni?

Johnny: Nem tudom lehet-e magasabb szintre jutni, majd az idő eldönti. Természetesen mi szeretnénk a lehető legtöbbet kihozni magunkból és ezáltal a zenekarból is, de én már annak is örülök amit eddig elértünk. Amikor megalakult a zenekar nem gondoltam volna, hogy eddig eljut majd. Van 2 albumunk ,videoklippünk, rengeteg koncertünk, léptünk már fel nagyzenekarokkal többször is. Úgy gondolom, hogy amikor valaki elkezd zenélni ezek a legfőbb vágyai. :)



És a záró kérdés: Milyen terveitek vannak a közeljövőben?.. koncertek, lemez stb.

Johnny: Természetesen vannak terveink a jövővel kapcsolatosan; továbbra is sok koncerten szeretnénk megmutatni magunkat. Szeretnénk tovább fejlődni zeneileg és sok más területen is. Mi továbbra is közvetlenek szeretnénk maradni mindenkivel szemben, velünk bárki beszélgethet bármikor, mert mi is ugyanolyan egyszerű emberek vagyunk mint bárki más.
Az új lemezről annyit, hogy 2017-ben lesz tíz éves a zenekar és kb akkorra tervezzük a 3. albumunkat. Közben persze van esély rá, (ahogy Kabóca is említette,) hogy jöjjön ki pár koncertfelvétel, vagy demo, de a soron következő album 2016 vége, 2017 eleje előtt semmiképp nincs betervezve. :)

Köszönjük az interjút, üdv mindenkinek! :) Johnny, WaSaby, Kabóca.




Nincsenek megjegyzések: