Volt pofánk rákérdezni - Bakancs helyett Gumicsizma




A budapesti Gumicsizma Punk Zenekar egy olyan banda, amelyet a véletlen folytán a kezdeti fázistól követek, néhányukat már régóta ismerem, ezért aztán a Kolera történetének első személyes interjúját velük követtem el. Többé-kevésbé mindenki szóhoz jutott, de nagyrészt Siki és Csáp számolt be a csapat történetéről és a jelenlegi helyzetéről.



Kolera: Még emlékszem 2010 körül, amikor csak terv volt a zenekar, még talán a név sem volt meg, hogyan kezdődött ez az egész?

Siki: Én játszottam ebben a zenekarban, aki most játszik, a Pedig Az Icának Tetszik zenekarban. És akkor összekülönböztünk a zenekarvezetővel és innen leléptem. Azt mondtam én most már öreg vagyok ahhoz hogy ilyen akármit játsszak, én mindig is punkot szerettem volna játszani és akkor ennek megfelelően szedtem össze a tagokat is, hogy nem lesz a "Füst a víz felett" és nem lesz ez a sok szarság




Kolera: És az ismerősi körödből egyből összejött az egész zenekar vagy volt aki később csatlakozott?

Siki: Hát elkezdtük úgy verbuválni, aztán a Gyuri régi barátom a ritmusgitáros, ő adott volt, meg az öccse a Horváth Peti, aki most énekel a zenekarban minden Ica koncerten ott volt és neki a legjobban a "So What" tetszett, tehát az egyetlen punk szám amit játszottunk. És akkor mondtam a Petinek, hogy miért nem próbálod meg hogy énekeljél és akkor gyakorlatilag megpróbálta és aztán ott volt, de jól is áll neki az az igazság. Örültünk, hogy így összejött. Kövér Ferit úgy ismertük meg, hogy egyszer elmentünk születésnapot köszönteni Gyuri haverommal és kezdtük összerakni a cájgot, mert a Boldog születésnapot el akartuk játszani. Odajött egy faszi az udvarról, aki halászlét főzött és azt mondta, hogy add már oda a gitárt hadd nézzem meg és elkezdett olyat játszani hogy elkezdtünk összepakolni és akkor onnan tudtuk hogy a Feri gitározik. Szóltunk neki, mert soha nem játszott ő még zenekarban. A Feri az a Bkv-nál dolgozik 25 éve és ügyeletben van és soha semmi probléma még nem volt, tehát gyakorlatilag 25 éve csak gitározik ,egy villanyt nem szerelt, de soha zenekarban még nem játszott, így csapódott ide. Bevitt magával egy kis erősítőt meg egy gitárt a munkahelyére ügyeletbe, mert ő mindig ügyeletes. Soha nem volt aktív munkás, mindig várja, hogy hiba legyen, de még soha nem volt hiba.

Kolera: Akkor azért maradnak el koncertek párszor?

Siki: Hozzá kell illeszteni minden próbát meg koncertet, mert ő előre tudja fél évvel hogy mikor dolgozik ,mikor nem.és amikor feldobunk egy ilyen dátumot a Feri kiszámolja, hogy ráérünk vagy nem érünk rá.Az előző dobosunk akivel kezdtünk, Kőrös Gabi volt az, akit valahonnan összeszedtünk, már nem emlékszem. Ő meg rendőr volt, tehát az ő szolgálata meg a Feri szolgálata között nagyon kevés átfedés volt, tehát amikor azt mondtuk hogy december 16-án koncert van, annak 10 százalék esélye volt általában. Minden egyes eseménynek így indultunk neki, ennyi esélye volt, hogy valamelyik pont szabad, 24/48 meg 24/72-ben dolgoztak. Aztán az a furcsa eset történt hogy kirúgtuk a dobost, mert hogy ivott.

Kolera: De ez egy későbbi történet, mert eltelt addig kb. két év.

Siki: Igen két évet toltuk, először ezeket az Exploitedeket kezdtük igazából meg egy-két Sex Pistolst, meg Ramonest. Begyötörtünk pár saját számot, ami annyira nem volt ütős de hogy legyen ez is és havi egy-két koncertecskét adtunk. Havi egy belefér, de havi 3, ott már elfáradt a közönségünk is, ilyen volt, aztán játszogattunk így összevissza. És akkor történt ez az affér a Körös Gabival és akkor felhívtam a Csápot hogy hátha a baráti körében van valaki dobos.
Próbáltunk ott Csepelen a garázsban aztán felhívtam a Csápot hogy figyelj Csáp nem tudsz valami dobost, akit esetleg érdekelne és akkor azt mondta a Csáp hogy "Én két embert ismerek, az egyik én vagyok a másiknak meg nem szólok". Ez nekünk kurvanagy megtiszteltetés volt és itt a Csáp szemébe is mondom, ez a legnagyobb meglepetés volt, hogy ez az amatőr társulat érdekli őt és akkor eljött a Peti és azóta a ritmus azért a helyén van és tényleg ő sokat tett hozzá és tesz hozzá.




Kolera: Honnan jött ez a név és hozzá ez a koncepció?

Siki: Ez csak úgy jött .

Kolera: Egyből kitaláltátok, hogy Gumicsizma és hogy ezt kéne hordanotok a koncerteken?

Siki: Mikor jöttem kifelé az Icának tetszikből akkor mondtam, hogy csinálok egy punkzenekart, aminek Gumicsizma lesz a neve, tehát ennyi. És ugye könnyű nevet változtatni, ha nagyon elbasszuk a koncertet, akkor lehet nevet váltani és lehetünk Svájcisapka.

Csáp: Mert miért ne lenne inkább Fapapucs? Azt nehezebb leírni meg kimondani.

Kolera: És akkor ez volt a legelső számotok én úgy emlékszem.

Siki: Így van az első saját, Feri írta azt a számot. És aztán bekeveredett a Blanka valahogy. A legnagyobb fiam ő zongorázik és kísérte néha a Blankát és megkérdeztem hogy csinálgatunk mi ilyesmit és nincs e kedve énekelni valamit velünk és akkor a legnagyobb meglepetésemra azt mondta, hogy igen. És akkor a zongoratanárnő meg a Blanka az Anarchy In The UK -t megpróbáltuk így összerakni, hogy zongorakíséret, Blanka, mi meg egy kicsit aláprüntyögünk és akkor így a két csaj úgy röhögött..Az a baj így a zenészekkel mármint a komolyzenészekkel, hogy be vannak skatulyázva a kottába, tudod?
Ők azt játsszák és akkor nem tudnak tőle úgy eltérni. Ez a két csaj soha nem volt kottán kívül, érted? Ez a kurva nagy. Emlékszem hogy elkezdtünk ott játszani és teli szájjal röhögtek. Tudod a Blanka, náluk szerintem még a kutya is doktor, tehát mindenki főorvos. A csajt bent tartották egy ilyen burokban, tehát ő semmilyen könnyűzenét nem hallgatott, csak komolyzenét. Nem az, hogy punkot nem hallott még, hanem semmit gyakorlatilag. Nahát eddig volt körülötte egy kis aura, de most ez szétugrott. Tehát így jött bele Blanka a képbe, most van hat-hét számunk, amiben vagy teljes értékben, vagy ilyen beszállóban benne van. És azt mondom, hogy ez tényleg egy ilyen különlegességet ad a produkciónak. Azt látom, ha elmegyünk ilyen punk közegbe, pl Balinkára ott meglepődnek hogy így elkezdjük az Exploitedeket, aztán megjelenik a Blanka nagyestélyiben, nem tudom ott Érden látszott e ,tudod hogy rendesen nagyestélyiben, ott megáll és mégis azt mondom, hogy elfogadják, mert különlegességet ad az egésznek.




Kolera: Ez szándékos hogy inkább önálló koncerteket csináltok és nagyobb punkfesztiválokon nem vesztek részt? Nem hívnak vagy nem akartok menni?

Csáp: Nagyon szeretnénk bekerülni egy nagy punkfesztiválra, de valahogy még nem sikerült odáig eljutnunk. Hívnak, de nem a nagy fesztiválok hívnak minket.tehát egyelőre marad ez a kis klubkoncertes dolog aztán majd kidolgozzuk a tervet, hogy hogyan kerüljünk be nagyobb fesztiválra. De lehet hogy nem is biztos, hogy be kéne oda kerülnünk.

Kolera: De úgy látom hogy önállóan se estek kétségbe, megvan a saját kis közönségetek.

Siki: Azért ezt reálisan kell látni, a Csáp a zenész közöttünk mi meg úgy csináljuk a dolgot aztán, ha ezeket a korlátokat úgy figyelembe veszem, akkor nem muszáj nekünk feltétlenül olyan kurvanagy koncerteken részt vennünk.




Csáp: Előző kérdésre visszatérve arra a fesztiválra nem megyek el, ami a Hajógyári szigeten van, azt nem támogatnám a fellépésemmel. Ilyen kisebb fesztiválok pl. Freefeszt vagy Sándorfalván ami volt arra is elmennénk.

Kolera: Akkor még beszéljünk a koncertekről. A legtöbb zenekar játszik fél órát gyorsan lezavarják, ti pedig legalább 20 számot sőt annál is többet játszotok. És ezt az elejétől fogva.

Siki: Feri az 30-at szeretne játszani minden koncerten, én meg 12-őt tehát így a kettő között maradunk. Sokszor vannak ilyen közelharcok sajnálja azt a számot, amit otthon hagyott.

Kolera: Miért vártatok ilyen sokat ezzel a lemezzel? 4 év az kurvasok szerintem.

Siki: Szerintem még várhattunk volna egy évet legalább. Egy saját számnak húzósnak ütősnek kell lenni. Én meg nem látom mindegyikben azt, hogy lemezre való.

Csáp: Az, hogy lemez, meg lemezkiadás ez annyira már nem menő, minden ott van az interneten. De akkor is, megjelent 17 db lemez és már egyet megvettek. Most érett meg a zenekar. Emlékszel e a Beatricére, hogy kezdte? A kedvenc zenekarom, alakultak valamikor, 10 év múlva lett egy dupla albumuk. Valahogy így látom én is ezt a zenekart ahogy belekerültem. Játszani, koncertezni, számokat írni, jól előadni. Megint játszani, próbálni, előadni és legyen egy lemez. Rögtön egy triplával kezdtünk. Interneten nagyon sok helyen fent van. Itunes, Deezer, vodafone.hu hallgass hazait, stb.




Kolera: Hol születtek a felvételek?

Csáp: A felvétel az 3 részből áll, az egyiket még a Gábor dobolta fel stúdióban, 3 számos demó, osztogatós CD. A másik lemez Csepelen lett felvéve a Route 66-ben, ott az összes saját számot meg a Blankás számokat felvettük. A harmadikként pedig a te általad támogatott Kolera válogatás album került rá, hogy egymást így kölcsönösen támogassuk. Itt is megjelent, ott is megjelent, ezt is hallgassátok ,azt is hallgassátok. És ezt a 3 cd-t beraktuk egy tasakba, ráragasztottunk egy borítót.

Kolera: Ez egy maszek kiadás vagy hivatalos?

Csáp: Ez hivatalos, egy svéd kiadó adta ki, most ne kérdezd a nevét a Kaiser Laci tudja. Ő segített benne nagyon sokat és köszönjük neki. Minden megvan, jogdíjas zenekar vagyunk, dehát nem abból fogunk megélni.

Kolera: Hány koncertetek volt eddig, nem lehettek túl messze a száztól?

Siki: Lassan igen, szerintem akörül lehetünk, mondom most tavasszal kibaszott sokat játszottunk, tényleg orrba szájba mindenhol. Csak tudod volt olyan, hogy Tatabányán gyakorlatilag ketten voltak. De ki is fizetett bennünket a kocsmáros csak elfelejtett szólni embereknek, de aztán megint eljönnek 40-en, 50-en akkor megint megkapja a lendületet a zenekar aztán eljönnek 3an, mi vagyunk csak meg a feleségek.. Kurvanehéz elmozdítani az embereket otthonról. Bejelölik a facebookon hogy eljönnek 40-en, aztán eljönnek tízen.



Kolera: Most ez itt kivétel, mert kétszer annyian vannak, mint amennyien bejelölték.

Siki: Jaja, örülök azért. Szóval nagy terveink nincsenek, csináljuk, tudod az hogy minden héten próbálunk az alap. A Csáp az azt mondta hogy azért szereti a Gumicsizmát mert mindig úgy van ahogy mondjuk tehát ha koncert van, vagy próba van akkor mindenki odamegy 6ra és normálisan tudunk próbálni 3-4 órát, nem az van, mint egykét zenekarnál hogy nem jön ez a tag, meg az a tag, meg nem ér rá.

Kolera: Nagyon jó ötlet ez a koncertlemez mert sokkal jobban átjön az egész, sokkal hangulatosabb, mint egy stúdiós cucc.

Siki: Az a kis mini cd-nk az félig stúdióban volt, a haveromnak a lakásán voltak ilyen stúdiócuccok, amin megpróbáltuk feljátszani, de ennek is megvannak a maga korlátai. Amúgy nincs sok értelme meg szerintem vért izzadnánk benne, nem olyan egyszerű mutatvány ez a stúdiózás.
A Route 66-ban amikor játszottunk volt egy profi kamerás, a Feri haverja, aki  egy tényleg profi operatőr és profi cucc is volt amivel fölvettük, meg vonalból is vettek fel valamit és akkor összemixelték. Azt mondom, hogy vállalható kategória.
Meg amikor voltunk Sáregresen ott is a Ferinek a haverja vette fel a képanyagot és ott is egész jó volt a hang, meg ott is egy kurvajó buli volt. Annyi ember eljött, hogy csak úgy lestünk.

Kolera: A 4-es metrós számotok sajnos időközben okafogyottá vált.

Siki: Meg kellett változtatni a szöveget, de ma is játsszuk. A várok rá helyett vártunk rád lett.

Kolera: Mennyit változott a koncertprogramotok a 3-4 évvel ezelőttihez képest?

Siki: Hát felében kb., ezeket az Exploitedeket nyomtuk akkor is, kb havonta, kéthavomta tudunk egy számot hozzárakni. Ha a Ferin múlna eljátszaná mind a 30-35-öt

Csáp: Negyvenen túl vagyunk

Siki: A felét ma eljátszuk és aztán váltogatjuk. Mindenkinek van vétójoga, ha valaki kurvára nem akar valamit játszani, akkor azt nem játsszuk.



Megérkezett a szólógitáros Kövér Feri és ő is bekapcsolódott a beszélgetésbe.

Kolera: Akkor nézzük a te szemszögedből a történet elejét.

Feri: Hát én az utolsónak kerültem be a zenekarba. Bocsánat az alapfelállásba. Siki a basszusgiárosunk és Gyuri a ritmusgitárosunk felkértek.

Siki: Te kuncsorogtál baszd meg!

Feri: Nem felhívott a Gyuri, hogy lenne ez a lehetőség?

Csáp: Egyébként nagyon jól gitározik, több zenekarban tapasztaltam hogy a szólógitárosok milyenek 

Feri: Köszönöm szépen az elismerést, tehát az alapfelállásba utolsónak kerültem, ugye próbálgattunk a Peti ő a Gyurinak az öccse, őt is felkérték aztán valahogy így összekovácsolódott a dolog.


Csáp: A lényeg hogy a Feri úgy került a zenekarba hogy a Peti és a Gyuri felhívta, hogy volna e kedve gitározni egy punkzenekarban szólókat és volt kedve.

Az énekes Horváth Péter a következő riportalany egy pár mondat erejéig.

Kolera: Te is meséld el hogyan kezdődött a te részedről ez a sztori.

Peti: Nekem a bátyám a ritmusgitáros és sokat szoktunk együtt énekelni családi rendezvényeken és megkérdezte, hogy volna e kedvem és aztán kipróbáltuk. Kurvaszar volt, de aztán egyre jobb lett. Ennyi.




Kolera: Hogyan születtek az első dalok?

Feri: Az elején mikor engem felkértek a Gyuri azt mondta hogy itt van 4 szám, ezt már ők régebben játszották, hogy gyakoroljam be és meghallgatjuk a próbán. Lejátszottuk és aztán mindenki hozott egy-egy számot. Neten megnéztünk egykét Sex Pisols, Ramones számot és ezt úgy összepróbálgattuk.




Kolera: Sajátokra gondolok.

Feri: Ja saját? A legelső saját szám a Csizmadal volt, büszkén mondhatom, hogy a zenéjét és a szövegét is én csináltam. De utána jött szép sorban a többi, a Dilemma, az már közös a Petivel. 
Nekem volt több elképzelésem, a Peti tök jó szövegeket ír, a Dilemma is így született.

Kolera: Hány saját számotok van,

Siki: Tíz, tizenkettő.

Kolera: Ebből mennyit játszotok koncerten?

Siki: Váltogatva 5-6 mindig van. Azért a célunk az hogy egyre több legyen.

Kolera: Ha játszotok önálló koncerten 20-25 számot akkor se játsszátok el az összeset?

Csáp: 1-2 kimarad

Siki: 1 vagy 2 kimarad, mert a Blankás blokk 7 dalra felerősödött, akkor szeretnénk 7 feldolgozást, az már 14, és olyankor 6-7 saját belefér.




Kolera: A feldolgozások azok kinek az ízlését tükrözik leginkább? Vagy mindenki hoz egyet kettőt?

Peti: Az Exploited volt az alap. Aztán jött a többi. elég sok magyar szöveget írtunk rá és akkor azt játszottuk magyar szöveggel.

Kolera: Mit szeretnétek megvalósítani az elkövetkező időszakban a zenekarral?

Siki: Pont beszéltünk róla a többiekkel hogy kéne csinálnunk egy ilyen alkotó időszakot, mert most az van hogy mindig készülünk valami koncertre és a koncertes repertoárt nyomjuk és nincs időnk, hogy tényleg úgy  leüljünk és ha valakinek van valami ötlete, azt megcsináljuk. December, január lazább lesz, akkor úgy próbálunk hogy viszünk ötleteket is és akkor csináljuk a saját számokat. Meg hát úgy vannak tarsolyba feldolgozások is szintén. Van még szerintem 10-20 számunk, ami még csak ötlet, megcsináljuk és ha nem jól áll, akkor elhagyjuk, ha meg igen, akkor továbbcsináljuk. Ha itt megnézed akkor a punk ember itt a Peti,Tudod mi ilyen nylonpunkok vagyunk de ezt fel is vállaljuk.  Én ezt az angolszász vonalat szeretem, a Gyuriék inkább a Ramonesos lazább zenéket kedvelik, a Blankával meg ilyen operásakat próbálgattunk, tudod ilyen populárisabb operákat. Most a Too Drunk To Fuck-ot megcsináltuk a Blankával, ilyen swinges kis eleje van, ezek amik egy kicsit úgy szinezik a dolgot. Azt azért nem akarjuk hogy a Blankáról szóljon az egész, ez a 4-5-6 szám legyen benne, ezt nem is akarjuk másképp, később is ez lesz a koncepció. Ilyen zenekarokkal játszani,hogy CAFB, Hisztéria nagy megtiszteltetés, emlékszel mikor annak idején a network-on kezdtem összeszedni a bandát életemben nem gondoltam hogy a CAFB előtt fogunk játszani, minden kurvanagy ajándék. Játszottunk a Rocktogonban egyszer, meg játszottunk olyan helyeken ahol azt gondoltuk, hogy hú de nagy lesz, aztán tök szar volt. Azok a csepeli meg balinka - mecséri közegek amik a legjobbak szerintem. Van 10-20 punk gyerek meg 10-20 nem punk, azok a legjobbak általában. Abszolút nincs kurvanagy ambíciónk, amikor az Exploited jött, azért elgondolkodtunk, hogy hátha be tudunk eléjük kerülni csak aztán szívinfarktust kapott a Wattie és nem is lett meg az a turnéjuk, de elgondolkodtunk rajta, hogy valahogy a Csáp segítségével valamit öszehozunk. Mert azért a Csáp sokat tud ebben segíteni, jó szervező is meg ha rajta múlna akkor minden nap nyomni kéne gyakorlatilag. Kicsit túl is szaladtunk a múlt év végén, vagy inkább tavasszal, volt úgy hogy minden hét végén játszottunk, de volt hogy egy hétvégén 3szor 4szer is, aztán így a családok már kezdtek pampogni, mert azért ez kicsit sok.

Ekkor megérkezett Terék Blanka a zenekar ékköve, neki is feltettem pár gyors kérdést.

Kolera: Ez nem éppen egy megszokott dolog, hogy egy operaénekesnő egy punkzenekarhoz csatlakozik.Hogy kerültél a zenekarba?

Blanka: Én úgy kerültem a zenekarba, hogy zenekar legjobb basszusgitárosa ismert engem és meghívott, hogy volna-e kedvem velük egy közös produkcióban részt venni és nekem volt. És úgy tűnt, hogy ez egy működő koprodukció, így lett az 1 számból 3 szám és aztán 5 majd 6 szám.




Kolera: És hogy tetszik neked ez a zene, meg az egész közeg?

Blanka: Hát meg kell mondjam alapvetően nem ebben a világban élek és mozgok, de mindenképpen egy jó buli. Úgyhogy jól érzem magam.

Kolera. Hogyan választjátok ki a számokat, amelyekben énekelsz? Te mondod, hogy ez és ez neked tetszik, vagy ők hozzák a javaslatokat?

Blanka: Ők hozzák, mert nekik nagyobb a repertoárismeretük azokból a számokból, amiket meg tudunk csinálni.

Kolera: Egyedül énekelsz vagy közösen éneklitek a számokat, vagy ilyen is, olyan is?

Blanka: Általában közösen éneklünk a zenekar énekesével, tulajdonképpen egy szám van, amit én éneklek végig. A Habanera a Carmen-ből.

Kolera: Ez gondolom a te ötleted volt.

Blanka: Igen ez az egy az én ötletem volt.

Kolera: Milyen további terveid vannak a zenekarral kapcsolatosan?

Blanka: Világhír természetesen. Én semmiképpen nem nyugszom, amíg világhírre nem törünk.




Kolera: Barátaid és az ismerőseid mit szólnak ehhez, hogy egy punkzenekarban énekelsz?

Blanka: Inkább a meglepetés erejével hat rájuk a dolog, de azért tetszik.

Kolera: Tehát hallották már.

Blanka: Persze, persze, azért van egy-két rajongóm.

A koncertek legvégén Horváth Gyuri a ritmusgitáros is szóhoz jutott teljessé téve az összképet.

Kolera: Mesélj valamit arról, hogy részedről hogyan kezdődött ez a Gumicsizmás történet.

Gyuri: Én pontosan 10 évvel ezelőtt vettem egy gitárt magamnak,mikor meguntam az egész üzleti életet, meg az egész világot és elkezdtem zenélni és utána csapódott hozzám egy-két ember, a mostani basszgitárosunk, egy szólógitáros, akivel már nagyon régen nem játszunk együtt és ebből alakult ki a Pedig Az Icának Tetszik Blues Band. Ez egy nagyon nagy lépés volt az életünkben, meg jó érzés. Voltak némi belső viták, amiből kialakult az, hogy a Pedig Az Icának Tetszik BB akkor felbomlott és a Siklósi Laci ebből megalapította a Gumicsizma Punk Band-et és megkért hogy játsszak én is vele és azóta együtt zenélünk, iszunk, jól érezzük magunkat és szarunk mindenre. Ennyit tudok mondani.




Kolera: Akkor mondj valamit a dalokról, mennyire vagy benne a dalszerzésben?

Gyuri: A dalszerzésben a Pedig Az Icának Tetszik-ben aktívan részt vettem, a Gumicsizmába már jöttek új emberek, az öcsém például, aki marhajó dalszövegeket ír, Kövér Feri, aki nagyon jó zenéket ír, én egy kicsit visszaestem ebben. Egy-két régi számomat leporoltuk és csináltunk belőle punkrockot, ami a mai napig tetszik mindenkinek, ennek nagyon örülök. Egy új dalom van, a Húzz el kedvesem, ami szerintem slágergyanús dal.

Kolera: Hogyan látod a zenekar jelenét, jövőjét?

Gyuri: A jelen, a jövő és a múlt az nálunk ugyanaz, jól érezzük magunkat, ez erről szól. Egy happy, baráti hangulat és társaság, többet nem is akarunk ebből kihozni. nem akarunk menők lenni, csak jól akarjuk magunkat érezni és hogyha bárki a koncertteremben jól érzi magát, az nekünk nagyon nagy öröm.

Köszönjük az interjút!


Nincsenek megjegyzések: