Volt pofánk rákérdezni - Pánikroham - Csak semmi pánik


A budapesti Pánikroham zenekar mindössze fél éve létezik, de már első anyaguk megjelenését várják. Szorgalmasan koncerteznek, szinte minden héten játszanak, hogy egyre szélesebb körben megismertessék a zenéjüket. A zenekar próbatermében beszélgettem a csapat énekes gitárosával és egyben vezetőjével Lajossal.






Kolera: Hogyan indult a Pánikroham története? 

Lajos: Úgy kezdődött az egész hogy én itthoni zenészként nagyon sokat zenélgettem, gyerekkori álom is volt hogy zenélgessek aztán meguntam ezt az itthoni zenélgetést, mondtam hogy el kéne kezdeni zenekarozgatni akkor kezdtem el keresni hozzá társakat tulajdonképpen. Van rengeteg ismerősöm aki zenél, de hát vagy zenekarban játszik, vagy nem volt kedve játszani ezért szerencsére a médiának köszönhetően az internetes világnak ugye, a facebookon feladtam egy hirdetést hogy zenésztársakat keresek. Így került szóba először Baky Zsombor baszusgitárosunk, Zsombi a jóképű és akkor vele megbeszéltem egy találkozót, hogy jöjjön át hozzám. Én láttam hogy neki volt előtte egy zenekara ez az OZ Kid nevű zenekar, hát mindenki hallgasson bele, aztán döntse el hogy mennyire tetszik, mennyire nem. Eljött asszem ez egy keddi nap történt valamikor nyáron június tájékán, mondom benne van-e a dologban, azt mondta hogy természetesen érdekli őt. Mondtam neki hogy amit eddig csináltál azt felejtsd el, mert úgy szar ahogy van. Gondold el így kezdtem neki. Majdnem el is ment szegény, de nem, na mindegy és akkor elkezdtünk ketten próbálni. Voltak ugye meglévő nóták amiket én írtam, ő is hozott egykét ötletet magával, inkább szöveget és akkor elkezdtünk gyakorolgatni dobos nélkül. Akkor volt az hogy na keressünk egy dobost. Nekem volt egy régi osztálytársam akinek pont írtam, hogy dobost keresnék. Azt mondja hogy te van nekem egy kollegám, azt mondja az mindig dobol. Megadta a facebookon az elérhetőségét, ráírtam, ő vissza is írt mindjárt, akkor telefonon beszéltünk, hogy érdekli e és azt mondta érdekli, lejött és akkor elkezdtünk együtt csörögni együtt itt lent a pincében, Tulajdonképpen így indult az egész történet. Aztán elkezdtük összerakni a nótákat nagyon gyorsan, tehát villámtempóban mentek ezek a dolgok, két próba alatt összeraktunk egy nótát, mondjuk meg volt, hogy mit akarok hallani, Tibinek elmagyaráztam hogy mit akarok hallani azt ráütötte ,Zsombi meg a basszust ráhozta és valahogy így jött. Nem egész két hónap múlva már játszottunk, így kerültünk le Sándorfalvára. 

Kolera: Honnan jött ez a Sándorfalvi lehetőség?

Lajos: Zsombi látott egy ilyet, hogy be volt téve valahová, hogy zenekarokat keresnek, fellépési lehetőség van. Kérdezte, hogy ő írjon vagy én. Mondom írjál te. mert én most nem érek rá. Végülis telefonon beszélt valakivel és akkor azt mondták hogy jó, várnak minket. Itt jött az első döbbenet, azt lehet mondani hogy zörögtünk két hónapot a pincében aztán észre se vetted, ittad a sört aztán már színpadon álltál. Utána elkezdtem én is fellépési lehetőségeket keresni, folyamatosan heti 2-3 próbát csináltunk, nagyrészt hármat, és akkor irogattam kluboknak, koncertszervezőknek, hogy itt vagyunk mint komoly ambiciózus punkzenekar, lehetne-e játszani, youtube-ra feltettünk vaalmit amit itt a pincében ilyen-olyan minőségben felvettünk, igaz hogy szöveget nem lehet belőle érteni semmit, de valami van mégis. Aztán persze mondták hogy szívesen látnak minket, aztán így indult.



Kolera: Koncertélmények sztorik?

Lajos: A zenekar féléves pályafutása alatt egy igen érdekes koncertet sikerült adni a csodálatos Rézmál nevű helyen. Nem tudom, hogy ebben mi az igazság, de azt mondták hogy az ottani koncertszervezőt, amikor mi mentünk játszani, tehát nov 18-ával kirúgták , tehát ő nem is szervezhetett volna oda már koncertet, ők ezzel védekeztek. Lényeg az hogy meg volt beszélve, hogy mi vigyünk minden felszerelést, tehát dobot, erősítést, mindent viszünk mi és akkor 500 forintos belépőben egyeztünk meg. 3 zenekar lett volna az egyik egy akusztikus valami, most nem tudom hirtelen ők végig is zenélték a dolgukat a második a Nulladik Változat, meg mi lettünk volna.

Kolera: Az egy elég ismert zenekar, ilyen dark vagy hasonló. Őket te szervezted? Csak mert egész más stílusú.

Lajos: Igen, igen. Na és történt a dolog hogy meg volt beszélve egy bizonyos koncertmenet, hát szépen felálltunk a színpadra, hogy beállunk. A beállás után elkezdtünk volna játszani, még ki se tekertem az erősítőt egyesen volt, elkezdek pengetni mire odaszalad hozzám egy lány és mondja nekem, hogy nagyon gyorsan hagyjam abba a gitározást, mert hogy fent irodalmi est van és 10 óra előtt nem kezdődhet koncert. Mondom mi van? Úgy tudtam, hogy fél 11-re vége van a bulinak. Nahát itt indult az egész, szépen kivártuk a tíz órát. Na és persze a jegyszedést is nekünk kellett megoldani, hozzáteszem még arra se adtak embert. Elkezdett játszani a Nulladik Változat, egyszer csak látom ,hogy jönnek befelé az emberek az ajtón és bejön 3, 4, 6, 10 ember és odaszól hozzám a Béla barátom, ugye ő szedte a jegyet. Azt mondja Lajcsi gond van. Hát mondom mi a probléma. Azt mondja az, hogy az emberek nem akarnak fizetni. Hát mondom hogyhogy nem akarbak fizetni? És akkor még a pultból odaszólnak hogy ingyenes a buli. Hát mondom ingyenes a buli? Hát meg volt egyezve, hogy 500 Ft a három zenekarnak. Mi idecuccolunk, elhozunk magunkkal mindent, mert itt semmitek nincs és akkor ezt hogy gondoltátok?
Na erre fogtam és mondtam hogy ha ingyenes a buli akkor bulizzatok úgy ahogy akartok, a Nulladik Változat játszotta az első nótáját, én odamentem lekapcsoltam mindent. Mondom gyerekek pakolunk!És akkor mindenkinek kikerekedett a szeme, hogy ez mi és mondták hogy az a zöldhajú, az a zöldhajú, de szólni nem mertek, mert olyan idegbe voltam, mondom hogy képzelitek ezt, na és akkor elvonultunk szépen. Ez egy ekkora buli volt. Annyira nem akartam velük geciskedni, mert ezt a lányt el se lehet érni, aki volt a koncertszervezőjük, valami Noémi, vagy Bea már nem is tudom hogy hívják, de állítólag picsán rúgták, mert olyan koncerteket szervezett, amik nem voltak valósak. Na mindegy ez így történt, ez egy fergeteges buli volt.




Kolera: Na akkor maradjunk még a koncerteknél. Milyen volt a legelső amit itt már említettünk?

Lajos: Hát kurvajó hát gondold el, te is voltál. Egy ekkora nagy színpadra felállsz, most jó hogy első nap elsőként mi kezdtünk de egy kurvajó élmény volt főleg, hogy még mozogtak is, tehát kurvajó élmény volt kurvajó hangulattal, értékes embereket ismertem meg. Tóniékat, Sisziéket és azt mondom neked hogy csak hálás tudok lenni az egész történetért.

Kolera: Miért játszotok ilyen sokat, ilyen sűrűn? Mi a cél ezzel?

Lajos: Hát tulajdonképpen azért játszunk ennyit, hogy minél több megjelenés legyen, mert az a cél, hogy tavasszal minél több fesztiválra eljussunk. tehát minél többen ismerjék meg a zenekarnak a nevét, hogy létezünk. Már a lemez is majdnem elkészült, karácsony tájékán kint is lesz szerintem.Ez már fel van véve, csak a keverésen dolgozunk. Majd meghallja mindenki.

Kolera: Na erről egy kicsit részletesebben, hány dal lesz rajta, mik lesznek, lesz e feldolgozás?

Lajos: A lemezen 10 nóta lesz, nem azért, mert nem tudunk többet de ezzel a 10 számmal megyünk, mert nem akarjuk ellőni a puskaport túl korán hogy mindent kiadni magunkból. Feldolgozásból a zenekar kedvenceit játszuk, egy Prosecturát, egy Toy Dollsot, meg ugye egy mindenki által ismert zenekartól a Ramonestól a Blitzkrieg Bop-ot, az kötelező szerintem, nem lehet egy bulit anélkül megcsinálni. Ezt a 3-at játszuk meg 7 saját nótát, ez lesz rajta a lemezen is.




Kolera: Hogy születnek a dalok, honnan vannak az ötletek a szövegekhez?

Lajos: Hát a dalok mondani valója az nagyrészt a velem megtörtént dolgokat tükrözi , a mindennapokból merítek ötleteket.A zene az meg jön rá. Inkább azt mondom neked először leülök, vagy odafent, vagy itt lent a pincében, elkezdek gitározgatni, csinálok valamit, hú ez jól hangzik, egykét menet aztán elkezdem játszani, először mindig a zene van meg. Arra jön a dob, kitalálom a basszust, hogy hogyan legyen, ez összerakódik és addig játszom, amíg bejön rá egy érzés, hogy ez miről kell szóljon. Tehát a zenét játszom és arra ugrik be egy velem megtörtént dolog.

Kolera: Ez érdekes, mert legtöbbször ez fordítva van.

Lajos: Nálam ez így szokott történni, nekem sokkal nehezebb, ha van egy adott szöveg és arra zenét kell szerezni, mert nehezebben tudok vele azonosulni, mert nem velem történik.

Kolera: És saját szöveghez?

Lajos: Nem tudom nálam mindig a zene van meg előbb és úgy jön rá a szöveg. Zsombi is ugye, ő hoz szövegeket és ideadja nekem és akkor átolvasom, nézegetem, elkezdek játszani hogy hogyan lenne jó, ő zenei ötletet nem ad bele. Ez a Pánikroham ez tulajdonképpen az én zenei stílusom, most nevezzük ezt punknak, vagy pincezenének teljesen mindegy, ez a zene amit csinálunk ez az én világom.




Kolera: Nagyon nehéz egy új zenekarnak olyan nevet találni, ami jól is hangzik és nem is foglalt, nektek ez éppen sikerült.

Lajos. Ez is a valóságból tükröződött, ezen ültünk sokat és a Zsombival agyaltunk míg a Tibi nem volt, hogy mi legyen a zenekarnak a neve. Azt tudni kell, hogy mindkettőnknek van ez a betegsége hogy pánikbetegség és ültünk itt lent a pincében és egyszercsak Zsombi felvetette - az ő ötlete volt a név -hogy azt mondja, te mindkettőnknek van ez a betegsége, ez a pánikbetegség, akkor legyen a zenekar neve Pánikroham. Egyből rábólintottam, hogy ez kurvajó és akkor így lettünk Pánikroham. Én valamikor régen röhögtem ezen a betegségen, azt mondtam, hogy ilyen nincs és amikor én beleestem ebbe a történetbe nem is tudtam hogy mi ez, ilyen fulladással meg minden szarral jár, ebbe most nem akarok belemenni. Nálam az ital hozta ki, az a rengeteg mértékű alkohol amit sikerült legurítani 39-40 év alatt. Legalábbis az orvos azt mondta. Sörrel tudom jól kezelni és pálinkával, semmi gyógyszert nem kell szedni ezen kívül.

Kolera: Térjünk még vissza a koncertekre, ezt még nem veséztük ki teljesen, hogy sikerültek a koncertek?

Lajos: Az ezelőtti bulink lent volt a Filterben, november 18-án azt hiszem, pont egy csütörtöki nap és meglepően jól sikerült. A Pajkos Urakkal ketten játszottunk, a Gyufával közösen szerveztük le a bulit. Erre büszke vagyok, a Gyufa mondta, hogy a Takáts Tamáson egy hétvégi nap nem volt csak 4 fizető vendég tehát, hogy a Takáts Tamáson bőven túltettünk fizető vendégek számában és kurvajó buli volt. Ketten voltunk csak, még maradt 40 perc, lejátszott a Pajkos Urak, lejátszottunk mi, utána pedig  még 40 percet egy közös örömzenélést, jammelést még csináltunk, az emberek meg azt hitték még egy harmadik zenekar fellép.




Kolera: Akkor beszéljünk a felvételről valamit. Ez egy stúdióban zajlott?

Lajos: Igen egy házi stúdió, egy most induló házi stúdió egy fiatal srác csinálja.

Kolera: Mennyire volt ez nektek új? Mi volt benne furcsa, milyen élményeitek vannak a stúdiózásról?

Lajos: Az egészben a furcsa az volt, hogy úgy indult, hogy fel kell venni a dobot. Namost Tibinek azzal volt problémája, hogy a nótákat ahogy játsszuk, úgy indult volna, hogy a dobnak a felvétele. Sávonként lett felvéve. Oldjuk meg, hogy Tibi valahogy vegye fel a dobot, mert a dobnak ugye nem volt hely, mert januárban lett volna csak hely felvenni. Ezért fel kellett itthon valahogy venni a dobot és akkor a srác mondta, hogy csináljunk róla egy felvételt és akkor ő ezt digitalizálja és akkor ezt felteszi alapnak majd azt kapod a füledbe. Na most ezzel szenvedtünk egy próbát úgy, hogy semmi nótát nem sikerült felvenni. Hallgattam, síri csendben ültünk itt egy laptoppal, meg egy mikrofonnal és akkor a Tibi dobol. Én már hallottam, hogy nem jó, mondom Tibi ez nem jó, mert én gitároztam csendben dehát a prüntyögés belehallatszott, de a srác mondta, hogy síri csend kell bele. Mondom ezt nem lehet megcsinálni és akkor a Tibinek ott volt a nagyon nagy kihívás, hogy most ezt valahogy mégiscsak fel kell dobolni. Na mindegy, nagyon nehezen sikerült. De harmadszor mikor nekiálltunk egyszerre feldobolta.és érdekes, hogy a legkönnyebb nótánkkal a Stresszel azzal stresszelt a legtöbbet, mert egy hosszú nóta és van benne egykét kiállás, na az ment a legnehezebben, dehát sikerült, a többi az már könnyebben ment,  a dob részét volt a legnehezebb megoldani Mi azt hittük bemegyünk aztán zúzunk egyet, aztán ez nem így működött, úgy lett volna a könnyebb
Egyébként a lemez mindenki számára teljesen ingyenesen elérhető lesz.Aki esetleg nagyon akar vásárolni az ilyen 600 forint körüli árral számoljon, nem a pénzszerzésről szól ez az egész csak hogy mégis legyen egy normális minőségű hanghordozó anyagunk.





Kolera: A lemezre kerülő számokat mi alapján szedtétek össze, pont ennyi dalotok van, vagy sok dalból tudtatok válogatni?

Lajos: Több nótánk van. Mivel, hogy villámgyorsan készült ez az egész az amit most játszunk az egyszerű kis alapokból van, egyszerű kis kvintek vannak benne semmi bonyolultság, de mégis hallgatható. Innentől kezdve azért próbálunk komolyabbakat írni, vannak már sokkal pergősebb más témájú dalaink is, de az alapja ugyanez tulajdonképpen. Azért ez az első, mert azt akarjuk, hogy ez maradjon meg, ha visszahallgatjuk 20 év múlva, hogy na ezt csináltuk először, aztán majd rájövünk hogy nézzetek oda még azóta se fejlődtünk semmit. Egyébként ami kész nóta van kb. 22-24 számunk, hát az majd a következő albumunkra fog felkerülni, azokat nem is játsszuk koncerteken, nekem megvan végülis olyan minőségben, amit itt fel lehet venni. 


Kolera. Fél év után egyből következik egy tagcsere, Tibi a dobos eltávozik a zenekarból.

Lajos: Igen sajnos Tibitől megválunk a mai nap folyamán, ez vele az utolsó koncertünk. Nem haraggal válunk el, neki az elfoglaltságai nem engedik, hogy zenéljen. Meg voltam ijedve úgy őszintén mikor Tibi mondta hogy nem fogja tudni vállalni már az ezévi fellépést se. Jövő héten is játszunk dobost kellett keresni. A facebookon írtam ebbe a zenészkereső fórumba, hogy dobost keresek. Feladtam délelőtt a hirdetést délután néztem a facebookot már 3-an jelentkeztek. Köztük Kovács Attila. akivel volt egy közös ismerősünk is, így ő került szóba és mondtam neki, hogy nézzen le a próbára. Leült elkezdett egy kicsit játszani, tetszett, elkezdtük nyomni a Blitzkrieg Bop ot, teljesen jól leütötte. Fiatal, lendület van benne. Úgy indított szegény,hogy öt perc után az állótamon beszakította a bőrt. Mondta hogy ne haragudjunk már, mondom semmi gond nincs ezzel.  Utána megint jött és mondtuk neki hogy szívesen látjuk a zenekarban és örömmel elvállalta. Jövő héten már ővele fogunk színpadra állni. Hát lehet, hogy a nóták kicsit másképp fognak szólni, de végülis a mondanivalója ugyanaz lesz. Majd beleszokunk, ez gyors még neki is egy hét alatt nem lehet mindent megtanulni.De nem lesz probléma mert ügyes.




Kolera: Térjünk vissza még mindig a koncertekhez, mert az egésznek ez az alfája és omegája szerintem. Milyen tapasztalataitok vannak a fellépőhelyekkel kapcsolatban, milyen volt a közönség, kikből áll? Én azt vettem észre, hogy az igazán fiatal közönség nem nagyon jár klubkoncertekre.

Lajos: Valóban, a fiatal generációból nagyon kevés van, aki már úgymond punk és ha van is, az meg inkább divatból. A múlttal nincsenek tisztában, de inkább ez legyen a divat mint a cip-cip zene én azt mondom. A közönség nagy része a 30-as, 40-es, 50-es korosztályból van, nagyrészt ugyanazok jelennek meg. Ez nem sajnos, ez egy elismerés végülis. Új embereket nagyon nehéz bevonzani, mert aki meg hallgatja ezt a divatpunkot, az ezzel nem nagyon tud azonosulni, taraj meg mittudoménmi nekik csak erről szól az egész. Aztán lemegy a hétvége hétfőn bemennek az iskolába kifésült hajjal és azzal megszűnt a punkság. Szerintem a punk az egy életérzés az arról szól, hogy szabadok vagyunk, azt csinálok amit akarok 
A helyekről: hát a Cinemában most játszunk másodszor, attól függetlenül hogy kicsi hely van egy hangulata ott már 30 ember egy tömeg. Amikor a Tekintetes Úrral játszottunk akkor is bejött 30-40 ember, teltház volt. Olyan mintha egy Wembley-ben játszottál volna, annyira tele volt, levegőhiánnyal szenvedtek többen.
A Filter nagyon tetszett azt megmondom neked, oda már a Gyufa most decemberre is koncertet akart szervezni nekünk én mondtam neki hogy ilyen sűrűn azért már ne jöjjünk, legalább 2 hónap teljen el a koncertek között. Még az is egy elismerendő dolog hogy van, ahol adnak fogyasztást is, azt mondják hogy igyál meg 3 sört vagy 5 sört vagy a zenekarnak van 3000 forint szabad fogyasztás, persze az ember elfogadja miért ne fogadná el.

Kolera: Ti is tapasztaltátok már azt az egyre terjedő dolgot, hogy punk zenekarok direkt, vagy nem direkt egymásra rászervezik a bulikat. Mi erről a véleményed?

Lajos: Hát ennek nem tudom mi értelme van, megmondom neked őszintén. Inkább csinálnánk egy olyan bulit ahol adott esetben van 8-10 zenekar és tartana hajnalig és ebből lenne havonta egy, mint hogy ez ideszervez egy koncertet, az meg oda szervez. Biztos van a háttérben valami mozgatórugó, a helyek között lehet szerintem harc. Vagy nem tudom mi lehet benne. Legyen egy buli mondjuk 8-10 zenekarral és arra valószínűleg több ember eljön, mert ha csak mindenki hoz 10 embert, az már egy komoly koncert lenne. És akkor egyre jobban meg lehetne ismerni egymásnak a zenéjét. Szerintem legalábbis ez normálisabb lenne, mint ami most történik. Vagy lehet külön is, de legalább ne ugyanannak a hétnek ugyanazon a napján, nem tudom, hogy ez mire jó, vagy kinek jó. Én azon vagyok, hogy minél többet játszani mindenkivel, nem az hogy szanaszét menni.




Kolera: Pesten túlkínálat van koncertekből, vidéken viszont éppen ellenkezőleg, akartok vidéken is játszani? Próbáltok e lépni ebben az irányban?

Lajos: Persze mindenképpen. Egyébként ebben az van szerintem, hogy vidéken kevesebb maga a szórakozóhely mint itt, mert itt túlkínálat van klubokban. Itt egy kerületbe elmész van 10 klub. Próbáljuk azt igen, hogy vidéken felvenni a kapcsolatot minél több helyjel és ott is megmutatni magunkat más zenekarok kíséretében, vagy önálló esten, ahogy sikerül. Valószínűnek tartom hogy más egy vidéki koncertnek a hangulata, mert lelkesebbek az emberek, mert sokan nem tehetik meg főleg a mi köreinkből, hogy felutazzál Budapestre. Adott esetben 200 kilométert utazol oda-vissza, egy vonatjegy tízezer forint és akkor még nem mentél be a koncertre és nem ittál semmit. Ezt nem sokan engedhetik meg maguknak. Bár megengedhetnék az emberek maguknak, mert azért nem járnak, mert nincs pénzük. Még a belépőjegyek is tényleg potom árakon vannak már, ha azt nézed élő zenére. Egy diszkóba nem tudom mennyi lehet a belépő, életemben nem voltam, de gondolom a többszöröse ennek. Ezen vagyunk hogy január, február, márciusban minél több vidéki  koncertünk legyen. Ami biztos, hogy január 9-én Szigetszentmiklósra megyünk. De tényleg jobb a vidéki koncertek hangulata, mert emlékszem annak idején mikor még rajongóként jártam zenekarokra mindig jobban érezte magát az ember, teljesen más. Mondjuk akkor még más világ volt, mert megtehetted hogy csöveztél a vonaton, de most már be sem engednek némelyik állomásra, nemhogy nincsen jegyed.

Kolera: Milyen terveitek vannak még a zenakarral kapcsolatban?

Lajos: Hát minél több fellépés, aztán alakul. Nem akarjuk abbahagyni az biztos. Amíg bírjuk addig csináljuk.


Köszönjük az interjút!

Pánikroham fb oldal

Pánikroham próbatermi és koncert felvételek


























Nincsenek megjegyzések: